Pechtolds grondwetswijzigingsvoorstellen

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Apr 21 17:49:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Zit er wel iets in het Plan van Aaapak Jeugdzorg genoemd in die
> aprtij-mail?
> Viel me op omdat Bart met ander artikel Trouw kwam over papierhandel
> jeugdzorg...

Er staat een stukje in met een verwijzing naar de visienota jeugdzorg
van Ursie en Fatma. Zo vluchtig bekeken de moeite waard om te
bestuderen. Wel een beetje lang.

Wat de grondwet betreft, de wijzigingsprocedure is op het moment
inderdaad nogal moeizaam. Maar een 2/3 meerderheid alleen (wat voegt een
2e lezing direct na de 1e lezing nou eigenlijk toe?) vormt denk ik
inderdaad toch te weinig waarborg. Misschien kan met een 80% meerderheid
een versnelde procedure mogelijk zijn?

Referenda zijn bij uitstek gevoelig voor de waan van de dag, en kunnen
ook gemanipuleerd worden. Dus ook geen goede waarborg.

Bart