Koerscrisis: Oorlog in D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Apr 20 23:31:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Dat non-besluit, omdat Pechtold geen besluit wilde, was m.i. uniek en de
> oorzaak van de jacht op D66...

Het was alleen maar aanleiding voor een rondje Balkenende pesten...

> Eerder is zoiets nooit voorgekomen, wel dat fracties al standpunten hadden
> (kabinetten hebben daar ook behoefte aan, laat staan debatten)...

De nadruk lag voor mij op *definitief* bij dat standpunt. Je kunt ook
duidelijk zijn zonder de deur op slot te doen. Gewoon op tafel leggen of
Nederland wel effectief iets kan bereiken in Uruzgan, of het geld goed
besteed is, en of het wel zo handig is om de verantwoordelijkheid over
te nemen voor de ellende die de VS met hun optreden daar achterlaten. De
visie van D66 is dan helder, maar er blijft ruimte voor discussie.

> Pechtold wilde eerst de uitkomst weten voor ie een standpunt wou innemen
> en een besluit steune of niet.

Net zoals de rest van de regering! Brede steun in de kamer was een
voorwaarde voor de missie. Dat gevraag om een besluit was gewoon
politiek op z'n smalst, en ging helemaal nergens over.

Bart