Koerscrisis: Oorlog in D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Apr 20 23:00:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Okay daar oordelen we dus anders over het mandaat van de kamer te
> oordelen zodra ze daartoe in staat is. Alleen als men geen informatie
> heeft kan alleen het kabinet eerst oordelen en besluiten.

Van mij mag iedereen op elk moment de mond open doen hoor, alleen a) een
*definitief* standpunt naar buiten brengen voordat iedereen zijn zegje
heeft kunnen doen, dat toont weinig respect voor de inbreng van anderen.
En b) denk ik dat D66 tactisch gezien had moeten wachten totdat Bos de
PvdA duidelijker gecommitteerd had aan een tegenstem. D66 had de PvdA
gewoon nodig om het pleit te kunnen winnen.

> Maar los daarvan, Pechtold had zijn moedige fractie niet af moeten vallen -
> de fractie viel hem met zijn gedraai en gestuntel nog nooit af -
> en niet het primaat moeten eisen, zichzelf zo belangrijker maken dan ie
> is -
> ja het kabinet besluit en de kamer oordeelt en steunt of trekt
> vertrouwen in.

Met dat citaatje wilde ik alleen maar aangeven wat de volgorde van
gebeurtenissen was, wat Pechtold zei was niet meer dan een kleine (en
begrijpelijke, zie a) hierboven) irritatie. Pechtold heeft juist naar
vermogen de fractie gesteund. Nog iets meer en hij had niet aan aftreden
kunnen ontkomen.

> Mijn punt, wat de fractie het moeilijk maakte, was juist dat non-besluit,
> wat een onding was en een steen om de nek van D66.

Eerlijk gezegd kan ik dit niet erg volgen.

> Was er maar duaal besloten door kabinet, met of zonder instemming van
> Pechtold -
> hij schreef geschiedenis door wel/niet in te stemmen met het voornemen -
> en niet afhankelijk van het stemgedrag van de PvdA.
>
> Maar goed hoe (on)eens we het ook zijn,
> alle schuld wordt mij te vaak eenzijzig alleen bij ale fractieleden gelegd,
> en Pechtold blijft volledig buiten schot, dat begrijp ik totaal niet !

Pechtold heeft veel kritiek gehad wegens zijn Opzij-interview, maar in
deze zaak (dat zei ik ook al) treft hem volgens mij geen blaam, en dus
mag hij buiten schot blijven. Logisch toch?

Bart