Koerscrisis: Oorlog in D66

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Apr 20 15:51:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 4/20/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> Vind ik van niet. Hij heeft laten merken niet voor de missie te zijn,
> maar heeft er nooit een consequentie aan verbonden als D66 overruled zou
> worden. Het was eventueel aan Dittrich (of zelfs Brinkhorst als senior
> D66 lid van het kabinet) om zo'n stap te nemen. Het mag duidelijk zijn
> dat Brinkhorst daar absoluut niet toe bereid was.

Klopt. Mijn 'gut feeling' zegt me dat Brinkhorst degene is geweest die
de rest van de partijtop over heeft gehaald niet uit het kabinet te
stappen. Iedereen heeft daar nu enorm spijt van, behalve hij. Tot
zover mijn gut feeling...

> Welke deus ex machina mag dat dan wel zijn? Weijers zit lekker bij Akzo
> en een ander met vergelijkbare statuur kan ik zo direct niet verzinnen.

Wijers zou perfect zijn inderdaad, maar die hoop heb ik net zo min als
jij. Een kandidatuur van Roger van Boxtel zou mij niet verbazen. Maar
die zal dan nogal last gaan krijgen van zijn grote-steden en
integratiebeleid erfenissen. Jacob Kohnstamm dan misschien...?

> Een politicus mag best een beetje een flapuit zijn, als de bedoeling
> maar goed is. Beter betrapt worden op iets als Oudkerk's
> 'kutmarokkaantjes' dan veilig politiek formulerend maar nietszeggend.

Eens. Daarom is het ook zo jammer dat Pechtold zichzelf in het
Afghanistandebacle volkomen ongeloofwaardig heeft gemaakt. Die 4 van
Lousewies komt voor een groot deel door hem. Zo iemand maak je dan
natuurlijk geen partijleider.....

> Men is best vergevensgezind.

De kiezer wellicht wel, het gemiddelde D66 lid waarschijnlijk niet....

Groeten,
Mark Giebels