Na het zuur, het zoet. Oftewel, ASO gaat sinterklazen

Thu Apr 20 09:34:56 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Meer nog dan het gedoe begonnen door A.Pechtold om Afghanistan
(afgaan-is-t-tan)
heeft het geklungen en de onwil, ook binnen D66
rondom een goede en eerlijke verdeling van de zorgpremies
mijn vertrouwen in het trio D66-VVD-CDA weggenomen.

Vooraf was uit te rekenen en uitgerekend, echt niet alleen door mij hoor,
1+1 is immers voor iedereen 2,
dat om de CDA-kostwinners (ook zonder kinderen) opnieuw flink te spekken
door hen flink zorgpremies te laten besparen
alleenstaanden en tweeverdieners die zouden betalen met extra hoge(re)
premies
en dat dat schadelijke gevolgen zou hebben voor hun portemonnees en de
economie
en daarna voor de bereidheid om op het drietal partijen te stemmen.

Vooraf was duidelijk dat zonder gemotiveerde redenen meerverdienende
kostwinners en anderhalfverdieners er tot 10 % netto op vooruit zouden gaan
door kwijtschelding van een deel van de zorgfondspremie
en overlap met een samenwonenden die vrijwillig minder werken
bevoordelende zorgtoeslag (uitbetaald tot bijna een ton inkomen in guldens),
en dat alleenstaanden op minimum en net erboven
en tweeverdieners met beide lagere brutolonen (ook per uur)
die wel (bijna) full time moeten werken om met of zonder kinderen rond te
komen
juist meer premie zouden gaan betalen dan de begunstigde groep kostwinners
die het zich kan permitteren hun partner korter of helemaal niet te laten
werken.
Ook het negatieve koopkrqachtplaatje van alleenstaande ouders was bekend
(een groep die het CDA nu noemt).

Maar de coalitie, ook D66, was horende en ziende doof en blind
en blaatte maar door dat gezinnen met kinderen er op vooruit gingen
(terwijl de systeemfouten in de verdeling van de zorgpremies niet de
kinderen betreffen
maar het onrechtvaardige en economisch nadelige onderscheid
dat gemaakt wordt tussen alleenstaanden, tweeverdieners en
alleenverdieners).

Fritz