Interview ombudsman: Hoogervorst 'onbehoorlijk bestuur'

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Apr 20 08:55:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het wordt inderdaad hoog tijd dat disfunctionerende diensten een boete aan
> de broek krijgen, bij voorkeur (gedeeltelijk) te betalen door degenen die
> direct verantwoordelijk zijn.

En wie is of zijn dat?

> http://www.volkskrant.nl/binnenland/article288126.ece
>
> donderdag 20 april 2006 02:48 uur.
> ‘Legitimatie van politieke systeem komt op de tocht te staan’
> Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt
>
> DEN HAAG -  Zes maanden is Alex Brenninkmeijer Nationale Ombudsman. Erg
> tevreden klinkt hij niet. ‘De overheid maakt prachtige wetten, maar bij
> het nadenken over de uitvoering houdt het op.’

Snel opgemerkt maar dat is al jaren zo.

> Wat Alex Brenninkmeijer opviel in zijn eerste halfjaar als Nationale
> Ombudsman? Burgers zijn ontevreden. Bestuurders en ambtenaren zijn vooral
> met zichzelf bezig. De overheid luistert niet. ‘Dat heeft grote indruk op
> mij gemaakt.’

Wat ik al eerder zei, het eigen baantje is slechts van belang.

> [...]
> functionerende overheid vaak worden onderschat. Mensen die bijvoorbeeld
> moeten wachten op een huursubsidie, komen daardoor vaak in grote
> financiële problemen. Willen ze klagen, dan stuiten ze op een callcenter,
> worden niet teruggebeld of krijgen ze de verkeerde informatie.
>
> Soms is het de instanties maar moeilijk aan te rekenen, geeft
> Brenninkmeijer aan. Zo is het UWV, het Uitvoeringsinstituut
> Werknemersverzekeringen, in een ‘enorm tempo’ geconfronteerd met
> wijzigingen in regelgeving en onder meer een reorganisatie en

Soms niet nee maar in veel gevallen ook wel. Als de burger 1 dag te laat is
wordt het meteen opgemerkt en wordt je gestraft. Zelf laten ze er rustig
maanden overheen gaan.

> ‘Terwijl men daar heel complex werk doet, zoals de introductie van de WIA,
> de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen, de nieuwe WAO. Al die
> omstandigheden bij elkaar moeten wel problemen veroorzaken, waardoor
> burgers structureel te kort komen. Terwijl de Raad van State daarvoor al
> had gewaarschuwd.’

Tja, en een klein topje weet de ombudsman te bereiken en de rest? Die zijn
bedankt en lopen nu ongeveer in de bijstand.

> [...]
> van Nederlandse verzekerden in het buitenland. ‘Zij kregen te hoge premies
> opgelegd en ze kregen te horen dat het voor hen ongunstige systeem ‘moest
> van Europa’. Dat was volstrekt onjuist.’
>
> De Immigratie- en Naturalisatiedienst IND kan bij de Ombudsman opnieuw op
> zware kritiek rekenen. Zo werd bijvoorbeeld niet alleen asielinformatie
> verstrekt aan de autoriteiten in Congo over Congolezen die in Nederland
> asiel aanvroegen. Ook werden Syriërs, die Nederland moesten verlaten,
> gescreend in aanwezigheid van een vertegenwoordiger van een lid van de

Dat niet alleen. Zolang je ambtenaten in diens hebt die niet het verschil
kennen tussen een maandloon en een 4-wekenloon kan je toch ook niks
verwachten.

> Brenninkmeijer: ‘Het lijkt net alsof het IND met dingen werkt in plaats
> van met mensen. Dat is onjuist, onbehoorlijk en ook gevaarlijk voor de
> mensen over wie het gaat.’
>
> De Ombudsman pleit voor een ommezwaai bij de overheid. ‘Bestuurders en
> ambtenaren moeten zich bewust worden van waar het de burger om gaat. Het
> gaat niet alleen om het toepassen van de wet, maar ook om een behoorlijke
> behandeling van iedereen die zich tot de overheid wendt.’

Ik noemde het eerder al overheidsvernieuwing ipv bestuurlijke.

> [...]
> effecten van de nieuwe regels? ‘Precies. De Algemene Rekenkamer heeft dat
> gezegd. De Raad van State heeft dat gezegd. En wij zeggen het ieder jaar.
> Men maakt prachtige wetten, maar bij het nadenken over de uitvoering houdt
> het op. Maar juist op dat moment begint het voor de burger. Die moet zich
> melden bij een instantie die niet is toegerekend op haar nieuwe taken.
>
> ‘Politici moeten zich bewust worden van de schade die dat toebrengt aan
> het vertrouwen in de overheid. Als we zo doorgaan, komt de hele
> legitimatie van het politieke systeem op de tocht te staan.’

En nu? Wat gaat D'66 eraan doen? Het is uiteraard ook hun
verantwoordelijkheid als coalitiepartner.

Ger