Oorlogsverklaring aan leden D66

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Thu Apr 20 00:31:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het besluit om de lijsttrekkerverkiezingen te vervroegen naar 24 juni levert
ons weer een extra congres op waar we allemaal naartoe zullen moeten om onze
keuze te bepalen. Ik denk dat dit congres meer invloed zal hebben op de
toekomstige koers van onze partij dan het komende congres over het befaamde
pamflet.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet begrijp waarom er ineens zoveel
druk op de ketel moet. Is de top bang dat er anders te lang gemort wordt? Of
worden de leden zo toch enigszins in hun keuze "aangestuurd" om toch maar
iemand uit de fractie danwel kabinet te kiezen? De partij kan toch moeilijk
9 maanden voor de verkiezingen een politiek leider hebben die nul komma nul
politieke invloed heeft?

Lousewies heeft gelijk in haar analyse in het NRC. De partij is een gewone
haagse partij geworden terwijl ze zich van oorsprong daar juist tegen
verzette. Ook Lousewies deed daar aan mee, en volgens mij is het vervroegen
van de lijsttrekkerkeuze evenzeer een haags spel om de partijmacht.

Nee dit vooruitschuiven heeft m.i. niet de meest zuivere bedoelingen. Vooral
het feit dat de G4 het initiatief hebben genomen doet me het ergste vrezen.
De "provincie" hoor ik niet roepen om dit verschijnsel. Deze willen enkel
dat ook hun kandidaten een kans kunnen krijgen op de Kieslijst. Bij de
laatste verkiezingen was Ursie de enige kandidaat van de eerste 20 die niet
uit de Randstad komt.

Maar ja D66 is de randstad hoor ik democratische vrienden uit de grote
steden denken (soms zelfs zeggen). Nu ben ik dan een provinciaal die dat dus
absoluut niet vind. En met mij velen. In mijn regio (west-brabant) hebben we
de verkiezingen gewonnen. Zeker als ik de uitslag vergelijk met 'de
randstad'. Het aantal zetels van 2002 hebben we behouden. Inmiddels al 2
wethouders in de reeds gevormde colleges. Kortom feest en goede moed. Ook al
staan we om de landelijke en randstedelijke lijn te huilen. Probeer dat maar
eens te blijven compenseren.

Hoe dan ook ik verwacht veel kandidaten voor het lijsttrekkerschap. Dat moet
ook wel wil je als kandidaat op een verkiesbare plaats komen. Met 2 zetels
in de peilingen heb je weinig keuze dan je voor het leiderschap te
kandideren. Misschien doe ik zelf ook nog mee, in ieder geval zal mijn keuze
vallen op de kandidaat die van buiten de huidige top komt. Nieuwe bezems
vegen immers schoner dan oude of bijna nieuwe.

André van Wanrooij
Roosendaal