Van der Laan geeft D66 rapportcijfer vier

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Apr 19 18:18:06 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 4/19/06, Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at dds.nl> wrote:

> Volgens Van der Laan heeft haar partij beloftes aan de kiezer gedaan die de
> fractie later stuk voor stuk heeft willen 'regelen'. Het ergste vond zij de
> wijze waarop D66 met de jongste missie naar Afghanistan is omgegaan. 'Als je
> dreigt met een kabinetscrisis als de missie doorgaat, moet je dat waarmaken.
> Het is zo onwaarachtig als je dat niet doet.'

Ik ben blij te lezen dat zij dat in ieder geval ook zo ziet. Dat geeft
weer hoop.

> Volgens Van der Laan gaat het er nu om 'dat we onze fouten erkennen en ervan
> leren. Bij beleidsbepalende onderwerpen moeten we eerder op onze strepen gaan
> staan waardoor mensen weten wat ze aan ons hebben.

Zo is dat. Maar dat moet dus ook inhouden dat de D66 fractie geen
compromissen (lees dit kabinetsbeleid) als D66 beleid meer gaat
verkopen, maar gewoon dualistisch progressieve 'oppositie' gaan
voeren.

 Ik weet zeker dat er ruimte
> is voor een linkse partij die durft te hervormen.'

Zo is dat. Ik zie Marc-A al huiveren als hij dit leest, maar voor mij
is dit essentieel. Niet je programma pragmatisch bijsturen omdat er nu
eenmaal geen parlementaire meerderheid is voor radicalere voorstellen.
Gewoon zoals Pim Fortuyn deed zeggen wat je *zelf* zou doen als D66 de
meerderheid zou hebben en dat de burger voorgooien.

Bij stemwijzers komt iedereen bij ons uit, ieder kabinet voert iedere
keer weer bijna het gehele programma van D66 uit, zelfs als D66
slechts een kleine coalitiepartner is of zelfs als we helemaal niet
meedoen. Dat wordt door velen in de partij allemaal als positief
gezien. Nee dus. Dat nekt ons nu net. We moeten veel meer een eigen
gedurfde lijn neerzetten. Zodat voor iedereen duidelijk is dat D66
beleid niet gelijk staat aan een compromis tussen PvdA en VVD en nu
zelfs het CDA.

Als dit is wat Lousewies bedoelt, dan heeft ze mijn volledige steun om
lijsttrekker te worden en de partij daarna flink op te schudden.

Groeten,
Mark Giebels