Van der Laan geeft D66 rapportcijfer vier

Wed Apr 19 17:59:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  NRC
Datum: 19 april 2006

Van der Laan geeft D66 rapportcijfer vier

DEN HAAG (ANP) - D66-fractievoorzitter Lousewies van der Laan vindt dat D66
'een gewone Haagse partij' is geworden die haar geloofwaardigheid is
kwijtgeraakt. 'Ik vind dat we niet eens een 6 halen. Ik vind onszelf een 4.'
Dat zegt de begin februari aangetreden fractievoorzitter woensdag.

Volgens Van der Laan heeft haar partij beloftes aan de kiezer gedaan die de
fractie later stuk voor stuk heeft willen 'regelen'. Het ergste vond zij de
wijze waarop D66 met de jongste missie naar Afghanistan is omgegaan. 'Als je
dreigt met een kabinetscrisis als de missie doorgaat, moet je dat waarmaken.
Het is zo onwaarachtig als je dat niet doet.'

Volgens Van der Laan gaat het er nu om 'dat we onze fouten erkennen en ervan
leren. Bij beleidsbepalende onderwerpen moeten we eerder op onze strepen gaan
staan waardoor mensen weten wat ze aan ons hebben. Ik weet zeker dat er ruimte
is voor een linkse partij die durft te hervormen.'

--------
(c) 2006 PCM