Oppositie wil openheid over Borssele (was: D66-pamflet 'hernieuwbare energie')

Tue Apr 18 22:32:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:
>Volgens mij is dit gewoon een stuk tegen kernenergie. Ik zou termen
>als 'duurzame energie' en 'hernieuwbare energie' dan gewoon weglaten
>en er een ideologisch stuk van maken dat zich op de ware bedoeling
>(het openhouden van de kerncentrale Borsele - die in het stuk niet
>voorkomt ?) concentreert.

 Ik zat weer eens midden in de roos... vreselijk gewoon, deze misleiding
 door D66. Dit is ronduit politieke oplichting.

 Past precies bij die paniek rond dat lijsttrekkerschap.   :-(

 Van Mierlo, geef ze nu eindelijk eens *goed* op hun donder !!!!

Bron:  Novum
Datum: 18 april 2006

Oppositie wil openheid over Borssele
------------------------------------

(Novum) - De linkse oppositie wil openheid over de besluitvorming rond kern-
centrale Borssele. Dit bleek dinsdag tijdens een debat in de Tweede Kamer met
staatssecretaris van Milieubeheer Pieter van Geel (CDA). Van Geel weigerde de
twee rapporten die aan de basis van de besluitvorming staan, vrij te geven.
Het staatsbelang zou hiermee in gevaar komen.

De oppositiepartijen gaven aan zich zonder inzage in de rapporten niet vol-
doende te kunnen voorbereiden op het debat volgende week over het openhouden
van de kerncentrale tot 2033. Zij overwegen een motie in te dienen om alsnog
inzage te krijgen in de procedure die voorafging aan de overeenkomst om de
kerncentrale langer open te houden.

De staatssecretaris benadrukte dat hij niets te verbergen heeft, maar dat
adviezen van beleidsambtenaren niet naar buiten kunnen worden gebracht. Deze
onderbouwing is volgens PvdA-kamerlid Diederik Samsom 'volstrekt ondeugdelijk'.
"De argumenten en feiten die leiden tot het besluit om de kerncentrale open te
houden, moeten door de kamer getoetst kunnen worden, desnoods vertrouwelijk."

De coalitiepartijen zeiden vertrouwen te hebben in de afwegingen die de
staatssecretaris maakt. De fracties van D66 en VVD vroegen wel of het mogelijk
was om na afloop van het besluit over de kerncentrale alsnog de relevante
informatie openbaar te maken. Volgens de fracties kan hierdoor alsnog controle
op het beleid van de regering worden uitgeoefend. Van Geel zegde toe te kijken
of dit mogelijk is.

--------
(c) 2006 Novum