Koerscrisis: haast, haast, haast

Sun Apr 16 20:08:27 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martijn Meijering <mmeijeri at XS4ALL.NL>,
>Het gaat mij erom dat de neergang van D'66 niet uitsluitend en misschien
>zelfs niet voornamelijk te wijten is aan de nieuwe economische koers. En
>dat heb ik je hierboven nog niet zien bestrijden.

 Ik ben het wel met je eens, hoor.

 Ik heb een tijdje geleden alweer hier een lijstje gezet van 'vrijzinnig-
 democratische' issues waar D66 wel eens voor zou mogen opkomen. Beetje
 in de stijl van Jan Glastra van Loon en Jacob Kohnstamm. Daar speelde
 de sociale (jij noemt het 'economische') koers van D66 dus niet in mee.

>Nou nou Marc, je zat er laatst anders flink naast met die polynomen van
>je

 Je bedoelt die fitjes aan de peilingen voor D66 ? Dat doet de computer
 hoor, ik tikte slechts het programma in. Met extrapoleren (daar zal je
 wel aan refereren, vermoed ik) moet men inderdaad oppassen. Ik had dat
 toen inderdaad wel even mogen vermelden - de kritiek was dus terecht.

 Aan de hand van wat opmerkingen over de dogmatiek van D66 zegt Martijn,
>Ik zie je dit soort dingen geregeld beweren, maar eerlijk gezegd nooit
>onderbouwen. Ook hier niet.

 Da's inderdaad lastig. Je kan niet in mensen hun hoofd kijken - slechts
 datgene analyseren dat gebeurt. De koerscrisismakers van D66 (ook CDA)
 zijn heel erg stellig terwijl iedereen kan zien wat er echt gebeurt. De
 verantwoordelijken willen kennelijk niet zien wat er gebeurt.

>Wat ik niet begrijp is hoe jij met een beta-achtergrond en als voorstander
>van vrijzinnig-democratie de consensus onder economen kunt negeren. Ik
>haast mij om te zeggen dat de economie nog helemaal geen exacte wetenschap
>is.

 Precies. Economen kunnen niets voorspellen en dus is het geen wetenschap.
 Wat boekhouden en overal terugkoppelingen in willen zien. Als men dat
 laatste poogt te mathematiseren dan komt men in niet-lineaire regimes en
 dan slingeren zaken of al snel de pan uit of worden gedempt. Beide zijn
 nietszeggend.

>Maar toch, plausibele argumenten en een consensus onder de experts vind
>ik moeilijk te negeren.

 Okee, in Elsevier staan dat soort dingen - maar dat is rechtse lariekoek.
 Wie neemt dat serieus ?

>Ik denk dat we nog wel twee hervormingskabinetten nodig hebben om te boel
>grotendeels af te ronden.

 Oh, daar komen ze echt niet aan toe...  :-)

>Als we een centrum-links kabinet krijgen, vrees ik dat de noodzakelijke
>hervormingen nog eens 10 jaar vertraging oplopen.

 Ach, er is niets noodzakelijk. Binnen die 10 jaar gebeurt er weer van
 alles dat volkomen haaks staat op de uitgangspunten van de hervormers
 zelf. Zo gaan die dingen. Afgezien van het feit dat de hervormers nu niet
 bepaald democratisch bezig zijn: de burger wordt niets gevraagd, de ver-
 kiezings-uitslag wordt genegeerd, en de burger mag wel overal voor op
 draaien. Houd eens een referendum over die hervormingen... of over het
 lidmaatschap van de EU... of over de Euro... De uitslag staat dan bij
 voorbaat vast.

 Het gaat altijd mis als mensen vaste structuren willen doordrijven. Of
 dat nu van links of van rechts komt. Geef mij maar gematigheid met af en
 toe de zaak een beetje bijsturen en kijken wat de burgers er zoal van
 vinden.