Buitenhof : Transport en open grenzen.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Apr 16 19:50:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Op 16-apr-2006, om 11:17 heeft Ger het volgende geschreven:

> ik heb het gezien. hij leek op het eerste gezicht niet op een  bandiet. ;)
> en henk vd kolk bleef ook beleefd. hun verschillende standpunten  waren
> duidelijk vond ik.

Nee daar lijkt hij niet op Elma maar ik ken hem beter jammer genoeg. Ik heb
tijden megemaakt dat de kantonrechter de armen omhoog stak en in armoede
verzuchtte, alweer Vos pfffft. Het was ook elke week weer raak.
Ik heb hem persoonlijk het volgende verhaal horen vertellen in Oss in de
vergaderzaal van zijn bedrijf. Toen waren het inderdaad 2000 chauffeurs.
Hij zei dus zo: Als ik elke dag bij elke werknemer een half uurtje steel
komen er ophet eind ongeveer 40% alarm slaan en zijn boos. dat corrigeren we
en blijft de 60% over. Oftewel 600 mensen. De meesten daarvan zijn de
chauffeurs die van huis zijn van zondagavond tot zaterdag een keer en die
hebben geen zin om nog eens alles na te pluizen. Dat was ook dusdanig
ingewikkeld gemaakt dat het een ware puzzel was voor de gemiddelde
chauffeur.
Zijn vervolg was dat als hij dan een beetje BOE roept er nog een 20% vanaf
ging wat ook betaald wilde worden en dat deden we dan ook.
Blijven er over 480 x 0,5 uur per dag = 240 uur. Dat keer ongeveer 5 euro
per uur toen is toch 1200 per dag. Tel maar eens uit over een jaar en je
weet wat men in de zak stak zonder er ook maar iets voor te doen.

Nog een, hij heeft het niet getrokkendoor mijn inzet destijds maar alleen al
het proberen bij mensen die 80 uur i de week klaar staan voor je.
Een nog behoorlijk jonge chauffeir in Enschede paarkeert als altijd zijn op
de een plaats op het industrieterrein. In de avond komt de politie hem snel
halen omdat zijn aanhanger in de brand staat. De man vliegt er naartoe in de
politieauto, koppelt hem snelaf en weet zo de voorwagen nog te redden.
Brandstichting was het.
De reactie erop van Vos was dat hij het eigen risico van de verzekering maar
zelf zou moeten betalen.
Dat betreft wat de bandiet Harry Vos betreft. Wim heet hij zelf maar de
firma heet Harry Vos. Wim Vos bestaat ook hoor, maar allemaal tankauto's  en
zo ver ik nu weet helemaal in oost-europa.

Vandaar dat van der Kolk niet wilde discissieren over het bedrijf Vos en
moeten we naar de rechter zei hij. En dat is nu de figuur die om moet gaan
met mensen uit oa. Polen die geen CAO's kennen, het niet kunnen lezen en ook
nog eens via een uitzendbureau uit dat land te werk zijn gesteld via
ingewikkelde procdures. Uitermate betrouwbaar lijkt me zo:))))))

Voor wie de gang van zaken in het transport wat nader kent droop het eraf
bij hem. De werkgelegenheid in Nederland was ook zijn belang zei hij in de
uitzending. Dat klopt ook helemaal ja, zolang er maar geen Nederlandse
chauffeurs op zitten. Hij brengt het met bakken tegelijk weg en niet alleen
hier hoor, je hoorde hem, uit Duitsland, Frankrijk en Belgie. Hij is
gegroeit van 2000 naar 6000 mensen en auto's en Bert Bakker zit deze week in
de kamer te vertellen dat je hem niet meer tegenkomt op de Europese wegen.
Juist 3 keer zoveel en nog maar een schijntje ervan met een Nederlands
kenteken.

Hij had het nog even over het binnenlands vervoer na 2010. Dan mogen die
landen dat hier ook gaan doen en hij wist al dat er van de 60.000 die r hier
nog over zijn niet veel over zouden blijven. Hij en zijn firma zal dan ook
de eerste zijn die de Polen hier laten rijden. Het gebeurt nu al volop en
officieel mag dat met een communitaire vergunning, en daar wordt reeds
gretig gebruik van gemaakt.

Harry Vos overigens niet de enige hoor, ik kan wel een lijst maken, maar wel
de meest extreme.

Wat er precies aan moet gebeuren schud ik ook niet even uit mouw hoor, maar
op zijn minst gelijke beloningen van en eisen aan de truckers en anderen in
de bouw ed.
Maar vanuit de regering of de coalitie dit soort zaken juist goedpraten is
heel wat anders. Het gaat rechtstreeks om onze werkgelegenheid, niet de
mijne meer hoor maar van heel veel mensen. En dat horen we toch te
beschermen denk ik dan of ben ik zo bleu?
Gelukkig zijn er al wat bedrijven die vrachtauto's met Polen of Tjechen erop
weigeren. De taal, geen diploma's of wat ook.

Om maar even wat te noemen: Ik kreeg vandaag een kopietje in de bus waarop
het aanbod om de ramen elke zoveel tijd te komem lappen. Ik heb een
Nederlandse man die dat allang doet voor een voor mij redelijke prijs. Het
aanbod was voor slechts eenderde daarvan en bij de KVK was zijn Poolse naam
niet vindbaar.
Dat is goed voor onze economie hoor ik sommige hier dan roepen. Die het nu
doet gaat dadelijk failliet en roept men in den Haag natuurlijk hoera, of
zou het niet?
Blijft er niks over om toch die Pool het maar zwart te laten doen toch?

Ger