Die Rutte toch

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sat Apr 15 15:11:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Prima, iets eraan doen,
>
> Maar de kritiek mag wel een toontje harder Bart,

Een harde toon lost op zich natuurlijk weinig op. Het gaat erom of je
inzicht hebt in wat er precies fout gaat, en waarom. Zonder inzicht los
je niets op, hoeveel druk je ook uitoefent.

> Want zowel de regelgeving als het management is bar slecht,
> waardoor de uitvering hopeloos is,
> en er bijna nooit iets klopt en enorme achterstanden zijn.

Daarom vond ik ook dat de ideeen van Rutte om wat aan de bijstand te
doen niet zomaar weggewoven moeten worden, maar bestudeerd. Het kan zijn
dat ook in slechte voorstellen waardevolle elementen zitten, waarmee we
van slechte of te ingewikkelde regels af kunnen komen.

Het idee van volledige werkgelegenheid (dwz met een bepaald optimaal
percentage frictiewerkloosheid) vind ik nog zo gek niet, uiteraard kun
je het direkt als onmogelijk te realiseren afschieten, maar het
uitwerken van 'wat nou als het wel kon' zou best veel waardevols op
kunnen leveren. Van denkblokkades is achteraf vaak niet te begrijpen
waarom je er niet eerder doorheen hebt kunnen prikken.

> [...]
> als de kans nihil is dat iemand toch dat recht niet zou hebben wellicht.
> Maar het is geen structurele oplossing van de problemen
> bij het beoordelen en verstrekken van de uitkeringen
> waar mensen verplicht voor verzekerd waren en betaald hebben.
>
> Erger nog: de cultuur bij de uitkeringsclubs en veel van de medewerkers
> is vaak absoluut ongeinteresseerd, afgestompt, grof. De schuld daarvoor
> ligt uiteraard niet bij de medewekers die vaak maar aan moeten modderen
> onder de hopeloos ingewikkelde regelgeving en het belabberde management.

Ik bedenk me, de incompetentie bij de overheid lijkt zo wijdverbreid te
zijn (denk ook aan politie en justitie), het aantal nutteloze managers
types zo talrijk, zou het onderwijs van die mensen, in de zeventiger
jaren (je weet wel, waar de studenten elkaars cijfers mochten bepalen
enzo) misschien de schuld zijn?

Dat er daardoor hele hordes mensen in goedbetaalde banen rondlopen die
alleen maar vrijblijvendheid hebben gekend, nooit zelf zijn afgerekend
en nooit anderen afrekenen op echte harde competenties en prestatie?

Bart