Open grenzen: was: De Geus wil volgend jaar lagere sociale premies

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Apr 14 11:34:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Niks jammer Ger. Stom. En het gevolg van gebrek aan democratie en
> dynamiek. Hier liggen structurele problemen aan ten grondslag. Daar
> moeten we dus hoognodig iets aan doen.

Nederland transportland is volgens mij niets mis mee, het levert ons
veel winst op. Zoals al eerder vermeld, de transport *bedrijven*
overleven, als ze tenminste inspelen op de veranderingen, en niet stil
blijven staan. Dat betekent (helaas voor degenen die er door geraakt
worden) wel dat er laaggeschoolde arbeid uit Nederland verdwijnt.

Dat moet opgevangen worden door nieuw werk, startende ondernemers hebben
in Nederland al best aardige kansen, nu nog flink schrappen in de
overbodige rompslomp en het komt wel goed.

> De ogen en de grens sluiten lost allemaal niets op, maar maakt de
> problemen slechts groter.
>
> Hier in Italie is men nog achterlijker (dat woord mag je tegenwoordig
> gebruiken of niet?), dus als je een idee wilt hebben waar nog meer
> protectionisme en het buitensluiten van nieuwkomers toe leidt, dan
> raad ik je aan dit artikel eens te lezen:
> http://www.time.com/time/europe/html/060410/story.html

Boeiend artikel, bedankt.

Hebben ze in Italie geen multinationals die om het hardst trekken aan
getalenteerde afgestudeerden?

Ik herinner me dat men bij Shell (in het kader van de olievoorraden
crisis bij dat bedrijf) met berouw terugkeek op het verzuim om in de
zeventiger jaren de beste jonge mensen aan te trekken, waardoor men
later kwalitatief te kort kwam ten opzichte van de concurrentie.

Bart