Berts verhaal (was: De Geus ...)

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Apr 14 09:17:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Banen met een veel lager loon moet je ook maar kunnen willen.
Je werkt erg hard en al heel wat jaren, en je natuurlijk navenant een
bepaald leven opgebouwd. Huisje gekocht, kinderen studerend, en natuurlijk
een bepaalde luxe welke je kon verloorloven. Welvaart noemen (of noemden) we
dat.
En nu plaats maken voor de goedkope landen uit de EU?

Helemaal niks, maar dat was al zo. Je snapt er geen bal van, het gaat over
prijzen van........

Hoezo bedoel je met zijn allen? Nadat die chauffeur en bouwvakkers het huis
onder de kont verkocht is en ze bij de voedselbank lopen. Je wil profijt
trekken van zaken waar jezelf niet tegenaan loopt. Wat te doen met die
mensen die keihard omlaag kukelen, welke jij overgangsverschijnselen noemt?

Ja hoor en nogmaals, intussen?????

> [...]
> bruto. Als ze eenmaal werkloos zijn en geen hoop meer hebben op een baan
> tegen CAO-loon, dan draait hun belang opeens radicaal om. Dan zullen ze
> lagere lonen willen om in ieder geval nog een baan te krijgen en dus
> opeens aan dezelfde kant staan als de Polen. Het zou me niet verbazen als
> het zo zal gaan: chauffeurs blijven zich luidkeels verzetten tegen de
> komst van Polen en voor het strikt handhaven van CAO's, maar steeds meer
> raken toch hun baan kwijt. Op een gegeven moment is het kantelpunt bereikt
> en is er ook onder vakbondsleden geen meerderheid meer voor de CAO.

Juist, en de inkomsten flink omlaag en de welvaart aangepast aan oost-europa
ipv andersom. Zoals ik het hierboven lees klinkt het bijna positief als
iedereen zijn baan kwijtraakt.
Zo ka je alles positief vertalen zolang het in je eigen straat te pas komt
en je weigert om eens een paar met verder tekijken om te zien wat er om je
heen gebeurt.

Ger