Berts verhaal (was: De Geus ...)

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Apr 13 19:54:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Bert Bakkers bijdrage aan het debat onder de kop 'Angst zaaien voor
> Polen is volksverlakkerij':
>
> http://www.d66.nl/news/item/Angst%20zaaien%20voor%20Polen%20is%20volksverlakkerij/4274

De tweede alinea van Bert's verhaal begint met:

"Ik vind het wel terecht dat de Nederlandse
arbeidsvoorwaardenregelgeving van toepassing is op buitenlandse
werknemers. Zo worden zowel concurrentievervalsing als wantoestanden
voor de Oost-Europeanen zelf voorkomen."

Is het echt zo simpel? Geldt het Nederlandse minimumloon,
ontslagbescherming, CAO, enz. enz. voor die buitenlanders die hier
werken? Ook al worden ze betaald in zloty's of zoiets?

Maar voor vrachtwagenchauffeurs is er sowieso natuurlijk geen houden
aan. Vrachtvervoer is internationaal, en waarom zou een Pools bedrijf
geen vracht van of naar Nederland mogen vervoeren?

Ongewenste overgangsverschijnselen zijn onvermijdelijk, maar het is
zinloos om een achterhoedegevecht te voeren. Als dingen goedkoper kunnen
dan is dat natuurlijk ook heel positief, laten we daar met z'n allen dan
zo veel mogelijk profijt van trekken zou ik zeggen.

En de welvaartsverschillen tussen oude en nieuwe lidstaten verdwijnen
daardoor vanzelf op den duur (in de zin van iedereen rijk) en dat is ook
positief.

Bart