Geen idee

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Apr 5 20:54:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 4/5/06, Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at dds.nl> wrote:
>  Ik speel met de gedachte tegenover dat sociaal-liberale Manifest
>  2006 een vrijzinnig-democratisch beginselprogramma te zetten... Men
>  schrijft gewoon exact het tegenovergestelde van dat manifest en de
>  zaak is wel zo'n beetje voor de bakker.

Wat houd je tegen? Maar weet wel dat dat beginselprogramma met dank
aan Opschudding al bestaat natuurlijk:
http://www.d66.nl/Uitgangspunten%20-%20complete%20tekst

Dat manifest zie ik vooral als een soort blik in de toekomst. Hoe D66
de aankomende problemen interpreteert en geeft een aanwijzing over de
richting waarin de oplossing zal worden gezocht, redenerend vanuit de
uitgangspunten.

Ben zelf eigenlijk niet ontevreden over het stuk. Het was niet goed,
maar ik heb er minder moeite mee dan met dat stuk van Dittrich. De
verkiezingsprogrammacommissie wordt niks opgelegd; er staan immers
geen concrete oplossingen in. Het lijkt me echter dat er ook bij dit
stuk een auteur onder zou moet staan (Lousewies?) en bespreking in het
congres vind ik dus overbodig.

Ook vond ik het wel erg veel lijken op dat stuk van die
toekomstpartij-achtige figuur die hier op de lijst werd aangehaald,
vooral nadruk op water en energie. Erg beperkt in de breedte, jammer.
Wel een meevallertje dat het ook erg beperkt is in de diepte.

Kortom, dit zal geen opschudding veroorzaken of de koers van de partij
gaan bepalen. Prima. Daar is het verkiezingsprogrammacongres immers
voor. En die moet je nu niet voor de voeten gaan lopen.

Groeten,
Mark Giebels