Aprilgrap: D66 wil kabinet steunen in plaats van zich profileren

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Apr 5 09:20:46 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> Gelukkig maar dat je enige bent die van mening is dat de euro geen
> prijsopdrijving tot gevolg heeft gehad.

Het CBS mischien, dat de inflatie meet? Dat moet je al ter zijde
schuiven met al die rare claims over de hoge prijzen met de euro.
Iedereen in Nederland die zelf nadenkt laat zich niet bedotten door
Marijnissen en co.

> Op de dag van invoering gaf de overheid het goede voorbeeld al door de
> bekeuringen van 50 gulden om te zetten naarb 30 euro. Waarom zou de rest
> (bedrijfsleven) er niet aam mee gedaan hebben?

De overheid heeft het monopolie op het bepalen van boetes, het
bedrijfsleven heeft daarentegen concurrenten en prijsverhogingen kosten
klanten. Daarom.

> De dichtste C1000 is hier 15 km vandaan, moeten mensen maar even gaan
> lopen dan?

Ger, trek voor de grap eens een cirkel met doorsnee 30km om Venlo heen.
Er zijn 3 C1000 winkels in Venlo. En bij de meeste andere winkels ben je
ook iets van 1,29 of 1,39 kwijt aan hollandse aardappelen.

> Het gaat over het gemiddelde Bart, en dan komen mensen, ook volgens het
> NIBUD er bekaait vanaf.

Gemiddeld is er in Nederland juist geen vuiltje aan de lucht, het vrij
besteedbaar inkomen is ongeveer het hoogste van de EU. Je hebt het
steeds over de minima, daar zitten sommigen krap.

> Was het enkele jaren gelden nog zo dat de stad Venlo op vrijdagen en
> zaterdagen overspoeld werd met Duitse kopers dan is het erg droevig nu.
> Eerder is het nu andersom. Met de benzine was het al zo en nog. Een
> verschil van 2 km en 15 cent voor een liter.

Dat is al tijden zo, van ver voor de euro.

> 1 Km verder de Lidl en de Aldi tegenover elkaar waar het geel ziet van
> de Nederlandse kentekens. Nog 8 km verder een supergrote winkel (Real
> geheten) met tenminste 1000 parkeerplaatsen waar er minstens 750 bezet
> worden door gele kentekenplaten. Tot minimaal 60 km ver komen ze.
> Het beste reklamebord in de stad hier is momenteel die van de makelaar.
> TE KOOP of TE HUUR. Daar zat eerder een eigenaar in, daar werkten
> mensen, daar werden centen verdient en omzet gedraaid, en dus
> belastingen betaald.

Er is een overschot aan bedrijfsruimte en winkelruimte in heel
Nederland, zeker op mindere locaties. Men heeft te veel gebouwd.

Ik krijg wel eens een foldertje van Duitse winkels, en ik ben in
Nederland goedkoper uit. Uiteraard kun je in Duitsland sommige andere
dingen krijgen dan hier (en vice versa).

> De rookwaren zijn er duurder in Duitsland maar geen nood, even de andere
> kant op met behoorlijk voordeel haal je dat in Belgie.
> Behalve etenswaren ed. pak maar de electronica. Je bent toch een dief
> van je eigen portemonai omdat in Nederland te gaan kopen terwijl je het
> een paar km verder in Duitsland voor veel minder kan halen.
> En toch zijn er mensen die tegen beter weten in willen volhouden dat dit
> goed is voor de economie. Voor de Duitse en Belgische misschien ja.

Als je iets ergens anders goedkoper kunt krijgen hou je geld over toch?
Kun je iets anders mee gaan doen, en in totaal is er meer bedrijvigheid
met hetzelfde geld. Hoge prijzen door gebrek aan concurrentie zijn niet
goed voor de economie, integendeel.

> Nog een voorbeeld?
> Als er hier in het stamkroegje een taxi wordt gebeld is dat een Duitse.
> Die is de helft goedkoper, vriendelijker en sneller.

Dat is toch uitstekend? Als iets de Nederlandse taxi's beter kan maken
is dat soort concurrentie!

> Uit gaan eten Bart, maar toch zeker niet in Holland zeg.
> Er is maar een plaats waar het hier goedkoop is en dat is de voedselbank.

Dus ik begrijp dat alleen in Nederland de euro het leven duurder gemaakt
zou hebben, maar dat Duitsland en Belgie dat probleem niet kennen? Ik
kan de prijsontwikkeling daar niet echt beoordelen, in Duitsland klaagt
men over de Teuro, voor wat het waard is. De BTW verhoging in Duistand,
van 16% naar 19%, die zal daar wel pijn gaan doen denk ik.

Bart