3 dingen

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Sep 29 09:09:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er is helemaal geen sprake van herstel van verzuiling in de publieke omroep.
De omroepverenigingen hebben nu de macht in Hilversum, en het overgrote deel
van het geld: 44 miljoen per A-omroep.
Hun macht loopt terug met 100 procent - geen omroepen meer in het bestuur. Hun
budget loopt terug met 63 procent, van 44 miljoen naar 16,5 miljoen. Hun
(gegarandeerde) taak wordt beperkt tot datgene waarvoor ze ooit zijn ontstaan:
het weerspiegelen van de pluriformiteit in de samenleving. Die taak hebben ze
nu ook, en dat blijft straks hun enige gegarandeerde taak.

De omroepverenigingen gaan dus juist flink terug in functie, en tweederde van
de taken en middelen worden centraal neergelegd bij de Raad van Bestuur. Twee
jaar geleden had niemand gedacht dat dit überhaupt haalbaar zou zijn.
Men zou kunnen willen dat dit 100 procent is, in een 100 procents-BBC-model,
maar hoe daar ook over wordt gedacht, het is in ieder geval een grote stap in
die richting.

Sommigen noemen de positie van omroepverenigingen die teruggaat naar de
oorspronkelijke (diversiteit en pluriformiteit) 'herzuiling'. Ik vind dat
nogal overtrokken. Ik maak steeds de vergelijking met het Radio 1-model:
algemeen onafhankelijk nieuws afgewisseld met achtergronduren.
Herzuiling zou men wel kunnen zien in de sterkere relatie tussen middelen en
ledentallen, zeker als leden een hoog lidmaatschap moeten betalen. Maar juist
dat is door Medy gisteren in belangrijke mate teruggedraaid.

Overigens vind ik dat ook erkend moet worden dat het verschijnsel
omroepvereniging niet helemaal achterhaald is. Wel als het gaat om 'leden' die
vooral gidslezers zijn, vandaar dat het monopolie op de programmagegevens ook
wordt afgeschaft (via een initiatiefwetsvoorstel van VVD en D66). Maar er zijn
ook omroepverenigingen met zeer gecommitteerde leden: de VPRO, de EO, de
nieuwe Max, Llink, BNN (vorig jaar nog 150000 jonge leden geworven). Bovendien
zijn omroepverenigingen ook een buffer tegen politieke beïnvloeding van de
omroep, die we in alle omringende landen zien optreden.

Programma's worden niet afgeschaft, ook en juist niet die mooie programma's
die wij/jij zo waarderen. Wij kunnen en willen niet eens op programmaniveau
beslissingen nemen, en dat zal dus ook niet gebeuren. Sterker, er zal juist
een groter deel van de budgetten worden gereserveerd voor die programma's. Dat
in Hilversum dikwijls te commerciële keuzes worden gemaakt, of te veel
sportrechten worden binnengeharkt, is een feit - maar dat heeft niets met de
nieuwe plannen te maken, integendeel, die beogen juist om dit tegen te gaan.
Daarmee worden veel belangen in Hilversum geschaad, en dat verklaart ook de
omroepbrede verontwaardiging. Maar sinds wanneer zijn wij opgericht voor
Hilversumse belangen?

Dat de plannen in de 'achterkamer' zijn uitonderhandeld is helaas een feit.
Geen schoonheidsprijs, maar ook weer geen unicum als het om de uitwerking gaat
van een regeerakkoord. En er blijkt nu ook ruimte te zijn om aan de scherpe
kritiek tegemoet te komen - en dat is niet uitonderhandeld, dat is gewoon een
kwestie van het open debat, waarin Medy nu haar verantwoordelijkheid heeft
genomen met haar voorstellen van gisteren.

Tjerk Jouwstra schreef:

3) Ik begrijp nog steeds niet, waarom D66 meewerkt aan herstel van de
verzuiling in de publieke omroep. Bert, wat heb je toch als vervanger van de
bekende ho Boris D. (schreef niet ooit Jan Cremer: was ik maar het slipje van
Boris D., dan rook ik iedere dag aan zijn snee?) in het overleg met Van
Aartsen en Verhagen gedaan? En daarmee juist de programmas weggooien, waar ik
nu met plezier naar keek. Dat verzuilde verenigingsdenken kan er toch helemaal
uit, en moet zelfs wellicht, want waarom krijgen die zuilen wel overheidsgeld
en subsidie voor hun programma's, en de commercielen niet: In feite is het
wachten op een verdict van Commissaris Neelie Smit Kroes, die dit in strijd
met het EG verdrag acht.

Groet,

Tjerk

PS: Voor wie zijn wij: De nog bredere school van Van Aartsen, of de zeer
benepen reactie van Van der Hoeven en Balkenende uit het mij bekende Albergen
vanavond?

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: