Zorgverzekering

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Sep 29 08:42:38 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hieronder het antwoord dat ik zojuist aan die fractievoorzitter heb gestuurd:

Dit lijkt me een van de vele misverstanden die rond het nieuwe stelsel worden
gecreëerd.

Nu is er voor ziekenfondspatiënten een abonnementstarief. Ongeacht hoe vaak
een patiënt komt en ongeacht hoe veel klachten per keer, de huisarts krijgt
alleen het abonnement betaald, geen vergoeding per consult.

Voor particuliere patiënten is er geen abonnement, maar een vergoeding per
consult – en daar kan inderdaad 1½ keer het tarief worden vergoed, of een
dubbele afspraak worden gemaakt.

In de nieuwe afspraken met de huisartsen is er voor alle bij de huisarts
ingeschreven verzekerden een abonnementstarief, en ook voor alle patiënten
een (lagere) vergoeding per consult. Of dit tarief per consult ook een 1½
regel kent weet ik zo gauw niet, maar is gelet op het abonnementstarief als
basisinkomsten voor de huisarts ook minder relevant. Voor een voormalige
ziekenfondspatiënt krijgt hij nu een bedrag per consult bovenop het
abonnement, voor een particulier patiënt is er behalve de vergoeding per
consult nu ook het abonnementsgeld.

Het is dus maar net hoe je het invult.

Overigens zijn deze tarieven het resultaat van (harde) onderhandelingen tussen
verzekeraars en huisartsen, die er toe hebben geleid dat het totale inkomen
van huisartsen gemiddeld omhoog gaat.