Blair throws down gauntlet to UN

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Sep 16 11:12:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Inderdaad Henk, die Blair heeft zijn eigen glazen ingegooid door die
> Irak oorlog. Maar in tegenstelling tot Bush denk ik wel dat Blair het
> echt meent, die rol die de VN moet spelen in de wereld die niet meer
> benaderd kan worden als een wereld van soevereine staten. En dat ben
> ik met hem eens.

Daar ben ik nog niet uit, Mark. Kijk, in ons land zitten we met
hetzelfde probleem. We doen alsof iets/het regeringsbeleid is maar het
faalt vervolgens op alle fronten.

Dat topdown werkt uiteindelijk niet. Mensen zelf laten zich geen
richting uit-/in dwingen. Soevereine staten zijn niet per definitie een
vijand van de VN. In tegendeel, het maakt het juist zo'n breed gedragen
instituut.

Bovendien Mark, ik zit niet te wachten op een herdifiniereing op basis
van de huidige situatie. Daarmee verliest de VN juist haar gezag in de
wereld, voor zover ze dat al niet heeft. Het is geen instrument in
handen van de zgn. democratieen.

> Dat pleidooi van Bush om samen op te treden tegen het terrorisme is
> volkomen ongeloofwaardig.

Absoluut, hij had in 'therapie' gemoeten en moeten bespreken hoe eea. zo
heeft kunnen plaatsvinden en dan oplossingsgericht te handelen en daarin
steun moeten vragen, maar hij zou en moest zijn eigen weg.

Sinds hij zijn te grote bek houdt is er ook stukken minder spanning.

> Hij heeft die Irak oorlog juist mede gevoerd om de VN te vernietigen
> en in de toekomst lekker als supermacht overal alleen op te kunnen
> treden.

Ja, en Blair deed daarin mee. Er sterven dagelijks meer mensen daar dan
tijdens het regime, waar ik natuurlijk ook niet blij mee was maar strikt
genomen dezelfde democratie kende als Egypte.

 > Dat was altijd al de visie van de neoconservatieven en dat
> zal ook zo blijven, zie de benoeming van John Bolton...

Het trucje van Balkje geleerd? Je slag proberen slaan als er geen
tegenstand geboden kan worden, of wanneer je ver weg bent ergens in het
buitenland?

 > Dat zielig
> doen en globalistisch acteren van Bush is dus volkomen belachelijk.

We kunnen kort zijn over Bush idd, maar zijn grote vriend Balkenende is
van dezelfde snit.

> Blair heeft zich laten misbruiken en is nu dus volkomen
> ongeloofwaardig.

Ja, dat begrijp ik dus ook volstrekt niet.

> Wel jammer, want ik denk dat hij veel goeds zou
> kunnen doen in Europa en de wereld.

Gemiste kans, vrees ik. Maar terwijl hij de Europeese kans had liet hij
die uitgerekend liggen.

> In Irak zal hij wel fout blijven,
> want een politicus kan nu eenmaal niet zo gemakkelijk 180 graden van
> koers wijzigen. Maar diep in zijn hart denk ik dat hij er flink spijt
> van heeft, flink kwaad is op Bush en baalt van zijn eigen naiviteit.

Dan moet ie een ruim gebaar maken en openlijk zijn fouten erkennen en er
naar handelen. Het bij de VN aanbrengen opdat die haar 'gezag' kan gaan
herstellen.

> Stom was het vanaf het begin uiteraard. En dat zal hem blijven
> achtervolgen. Jammer, want hij zegt veel goede dingen.

Dit zegt ie:

http://www.pm.gov.uk/output/page8193.asp
United Nations 'must come of age' says PM

"

Tony Blair and Russian President Vladimir Putin at the UN World Summit
Tony Blair says the UN is the 'visible and credible expression of global
politics' and by working together its members can 'achieve the global
will of the people.'

The PM was addressing the General Assembly on day one of the 2005 United
Nations World Summit.

He said that on terrorism, trade and the environment the United Nations
had a chance to make a difference.

On poverty, Mr Blair said that action was needed - as refusal to act
would 'reap a dire reward.'

Referring to the Millennium Development Goals to act on poverty and
disease, and to the agreements reached at the G8 summit, he said the UN
could deliver 'more democracy, less oppression...more growth and less
poverty.'

He added:

     "The United Nations can be the instrument of achieving the global
will of the people."

Earlier Mr Blair tabled a resolution requiring action not only against
people who practice terror, but those who encourage and support it. It
was adopted unanimously by the council.

"

"had a chance to make a difference", zegt ie. Maar 'terrorisme' is een
probleem. En let op de shift die hij maakt van mensenrechten naar
democratie. Het wordt dus een politiek doel in het verlengde van het
westerse denken.

Tevens in het verlengde van het consolideren van de huidige situatie,
nl. de oorlog in Irak.

Daarom ben ik er niet gerust in.
Dirkie zei ook nog eea. over die 'will of the people'.

Henk Elegeert