Fw: VU hoogleraar bij marteling?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Sep 16 10:32:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:
> [...]

> getuigenis van Maikel als  geloofwaardig had bestempeld, en dat kwam het
> OM slecht uit, want ze hadden
> de dader al, dachten zij, alleen was de getuigenis van Maikel daarmee in
> strijd, werd deze non valeur ingeschakeld, ook als vertrouwenspersoon voor
> de 11 jarige jongen. Hij heeft van deze vertrouwelijke gesprekken
> bandopnamen gemaakt en die aan de politie doorgegeven, zodat de
> getuigenis van de jongen meer overeen zou komen met de door de politie
> gevonden waarheid.
>
> Maar zelfs Donner sprak gisteravond zijn verontwaardiging uit over dit

Och gutte, maar zit hij niet op zijn positie om te voorkomen dat het
ubehaupt plaats kan vinden? Het systeem dusdanig uitrust dat het een
staatrechtelijke eigen positie kan bekleden in het trias politica?

Het is een ronduit stuitende vertoning dat hij (sjarlatan Donner) een
systeem verdedigd en geen enkele mededeling kon doen van dat zgn.
zelfreinigde systeem. Niets heeft hij uit hun koker kunnen duiden waarin
wij burgers vertrouwen kunnen stellen. Geen protocol kunnen benoemen dat
thans (iegenlijk allang) in werking moet zijn getreden en dat het
rechtstsysteem zelf uitvoert, behalve de huidige goede bedoelingen van
hun kant.

Dat zelfreiningende systeem had moeten uitsluiten dat zulks uberhaupt
plaats had kunnen vinden. Ten aanzien van alle betrokkenen in deze zaak.

Daar moet ik op kunnen vertrouwen. Die zelfrefelxie en zelfreiniging van
een goed functionerend O.M. die het onmogelijk maakt dat Donner met
krokedillentranen beterschap beloofd.

> Jammer, dat Lousewies in eerste termijn fors inzette (hè, hè, dacht ik
> nog),  om het uiteindelijk als een luchtballon te laten leeglopen.

Lousewies had er vanuit mogen gaan dat de politici bereidt zouden zijn
geweest de eigen boterberg op hun hoofd mede in ogenschouw te nemen.

Maar het CDA was te bang dat het zgn. zichzelfreiningende systeem als
een kaartenhuisje in zou gaan storten, met sjarlatan Donner voorop,
alsof juist dat niet aantoont dat het een politieke kwestie is en geen
staatsrechtelijke met een eigen (en vooral gedegen) gezag.

Wij hebben dus geen trias politica waarbij een belangrijk systeem op
eigen benen zelfreinigend functioneert. Laat staan, kan functioneren.

We hebben wel een Donner en zijn CDA die trachten te voorkomen dat het
(hun?) kaartenhuisje instort.

EN hoezo, de politiek bemoeid zich niet met de poppetjes binnen het
systeem? Dat doet het juist wel met alle gevolgen vandien. Zo ook in de
zaak van Eric O..  Uit niets blijkt dat het justitiele haar werk naar
behoren uit heeft kunnen voeren vanuit haar eigen verantwoordelijkheid.
Ook dat is een zaak geworden van de politiek, want die zaten met een
probleem.

Ik zie nog steeeds niet hoe zij vanuit hun zelfstandige
verantwoordelijkheid verantwoording afleggen.  De politici hebben hen
mondood gemaakt. Donner staat dan ook met de bek vol tanden. Als een
beschermheer om het eigen gedrocht. Hij weet dus niet hoe
zelfreflecterend en zelfreinigend het is. Of juist wel .... natuurlijk.

Henk Elegeert