Normen en waarden: rechteloosheid regeert

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Sep 7 18:41:39 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz,

> Niet zo lang geleden was er op deze lijst een discussie over de
> (on)afhankelijkheid van rechters, OM en advocaten, en ministeries, en
> hun hoge ons-kent-ons-gehalte en vele dubbelfuncties en petwisselingen.

Staat me bij, idd.

> Het ontbreken van volstrekt vrije onafhankelijke tegenkrachten, is voor
> discussies over vraagstukken, laat staan strafrecht, dodelijk.Met en
> zonder achterhouden van informatie,

Het ontbreken van de nodige transparantie, de mogelijkheid tot het
kritisch volgen van de processen zelf, het gebrek aan controle op en het
ontbreken van alternatieven, blijkt ook nu weer een hoofdrol op zich te
nemen. Het niet afleggen van verantwoording.

> waar onze Kamers en regeringen zo getraind in zijn.

Ja en wat in elke democratie die zichzelf serieus wil nemen niet kan.

> Ik ben altijd weer blij als ons rare justitiële, ontrechte
> elite-systeem, in een van de vele structurele misstanden, weer eens aan
> het licht komt.

Het zijn te vermijden gevolgen van het elite systeem. Een beetje Belgie
achtena op haar dieptepunt.

> Ben bang dat ook deze keer weer ons structureel lekkende
> ons-kent-ons-systeem niet aan de orde komt.

Binnen het systeem lijken (deels benodigde) capaciteiten een geheel
eigen leven te zijn gaan leiden. En opnieuw, door ontbrekende of
onvoldoende functionerende controle.

> Geen enkele functionaris heeft belang het spel niet onder-ons te spelen,
> behalve de enkele rebellen, die dan ook altijd een imago van verdacht
> aangemeten krijgen van de ons-kent-ons-familie, waarbij de media het
> spel vaak, maar niet meer altijd, meespeelt.

Eens Fritz, voorbeelden te over. Ik ben dan ook niet onder de indruk van
het zogenaamde zelflerend vermogen van het OM. Het zijn welhaast
voorspelbare gevolgen en uitwerking van een (te gesloten) systeem.

De vraag moet m.i. dan ook niet zijn, welke les valt hier te leren, maar
wat had hier vermijdbaar kunnen worden voorkomen en waarom heeft dat
niet plaatsgevonden. Maw. waar heeft de controle op de controle van het
systeem zelf gefaald?

Ergerlijk is dat Donner, en hoewel allemaal waar en juist is dat te
onderzoeken, baas is van een systeem waarin heeft kunnen gebeuren wat er
is gebeurd, nl. een man onschuldig is veroordeeld en tot wat, en
vervolgens er nog meer mis moet zijn. Met naar het zich laat aanzien een
onterecht ontslag, het disfunctioneren van de klokkenluidersregeling, to
name a few.

Waarom is dat geen gewaarborgd systeem, maar zo smerig politiek?

Henk Elegeert