'Biodiesel accijnsvrij'

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Sep 6 11:46:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> ----- Original Message ----- From: "Henk Elegeert" <HmjE at Home.nl>

> Aha, dus die voorspelde opwarming van de aarde door een hoger
> percentage broeikasgassen, zorgt er op zijn beurt weer voor dat er
> meer CO2 uit de lucht wordt weggetrokken, waardoor het dus weer af
> zou moeten koelen.

"
Fotosynthese en ademhaling spelen een belangrijke rol in de
koolstofcyclus en zijn met elkaar in evenwicht.
"

Er is nog altijd zo'n 22% meer CO2 dan toen we op grote schaal ermee
begonnen zijn. Ben even mijn bron kwijt, maar het had van doen met het
grootschalig gebruik van fossielebrandstoffen.

http://earthobservatory.nasa.gov/Library/Giants/Arrhenius/arrhenius_2.html

"...
In 1895, Arrhenius presented a paper to the Stockholm Physical Society
titled, “On the Influence of Carbonic Acid in the Air upon the
Temperature of the Ground.” This article described an energy budget
model that considered the radiative effects of carbon dioxide (carbonic
acid) and water vapor on the surface temperature of the Earth, and
variations in atmospheric carbon dioxide concentrations.
As Arrhenius predicted, both carbon dioxide levels and temperatures
increased from 1900–1999. However, carbon dioxide in the atmosphere has
increased much more quickly than he expected, but the Earth hasn't
warmed as much as he thought it would. (Graphs by Robert Simmon, based
on data from NOAA and the Goddard Institute for Space Studies)
..
"

"De verbranding van fossiele brandstoffen is verantwoordelijk voor 70
tot 75% van van alle koolstofdioxide uitstoot. Dit is dus de
belangrijkste oorzaak van de uitstoot van koolstofdioxide."

> Heb geen verstand van de verhoudingen hier, maar
> lijkt me toch een interessant gegeven. Misschien is de natuur toch
> wel veerkrachtiger dan wij denken...

Weet ik niet. Het is een complex proces. Ook Arrhenius zat er op punten
naast. Er moet intussen wel al heel veel zuurstof ontrokken zijn aan de
lucht. Die zit niet in de methaan, zoals we zagen.

" Koolstofdioxide en waterstof zijn de belangrijkste broeikasgassen."

"
Uitleg van het broeikaseffect en de gevolgen

Zonne energie wordt bereikt vanuit de zon het aardoppervlak. Een groot
deel van deze energie (45%) wordt terug de ruimte in gekaatst.
Broekasgassen in de atmosfeer (tabel 1) dragen bij aan de opwarming van
de aarde door opname en terugkaatsing van atmosferische en zonne
energie. Dit natuurlijke phenomeen staat bekend als het broeikaseffect.
Men is het erover eens dat het broeikaseffect is gecorreleerd met
temperatuursveranderingen. Wanneer broeikasgassen niet zouden bestaan,
zou de temperatuur op aarde minder dan –18 oC bedragen.

Tabel 1: natuurlijke en antropogene broeikasgas emissies

Na de industriële revolutie in 1700 werd het broeikaseffect versterkt
door broeikasgas emissies vanuit antropogene bronnen (tabel 1). De
voornaamste antropogene bron van broeikasgassen is de verbranding van
fossiele brandstoffen.

Niet-governmentele organisaties (NGO’s), zoals het IPCC
(Intergovernmental Panel on Climate Change) proberen voorspellingen te
doen betreffende de impact en gevolgen van klimaatverandering
veroorzaakt door het broeikaseffect. Men verwacht dat de jaarlijkse
broeikasgas emissies in de komende 50 tot 100 jaar verdubbelt. Dit zal
resulteren in een groot aantal milieueffecten.

Voorbeelden:
- Smelten van poolijs en expansie van oceanen. Dit veroorzaakt
overstroming van kustgebieden, moerassen, wetlands en rivier delta’s.
Sommige eilandjes zullen zelfs volledig onder water verdwijnen
- Verandering van koude en warme golfstromen door zoeter worden van de
Atlantische Oceaan, eventueel zelfs resulterend in een nieuwe IJstijd
- Toename in aantal en heftigheid van tropische stormen en cyclonen
- Overstroming en erosie van landbouwgronden. Dit veroorzaakt
beschadiging van gewassen en bodems en vermindert de oogst
- Grote verschuivingen in ecosystemen en vermindering van de biodiversiteit
- Verdamping van watervoorraden. Dit veroorzaakt drinkwaterschaarste
- Zoutwater penetratie van grondwater zones
- Extremer weer. Hetere en drogere zomers en koudere winters
- Doordat het klimaat gunstiger wordt voor ziekteverwekkers zoals de
malariamug, zullen meer mensen aan besmettelijke ziekten lijden

Het broeikaseffect veroorzaakt niet alleen milieuproblemen. Het heeft
tevens sociale en politieke gevolgen, zoals migratie op grote schaal en
aanpak geschillen tussen landen.

Veel NGO’s, zowel politiek als milieukundig, proberen steun te krijgen
voor de introductie en uitvoering van oplossingen voor het
broeikaseffect. Ondanks de vele acties die zijn gevoerd herkent nog
steeds niet ieder land het broeikaseffect als een wereldwijd
milieuprobleem. Veel mensen denken dat de theorie misschien wel waar is,
maar dat men de gevolgen zwaar heeft overdreven.

http://www.emis.vito.be/ozon/gifs/broeikaseffect.gif
"

Henk Elegeert