Turkije dreigt EU met afhaken

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Sep 3 21:51:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De voorgeschiedenis, Fritz:
>
> Tijdens de Griekse kolonelsdictatuur (stilzwijgend gesteund door een toen
> nog machtige NATO) kon de Cyprische Grieks-orthodoxe bisschop Makarios
> etnische maatregelen nemen tegen de Turkse minderheid. Dat werd de Turkse
> generaals (toen nog zeer machtig in hun Militaire Veiligheidsraad) te
> gortig en ze bezetten de helft van het eiland.
>
> Kortom, het lijkt onredelijk om Turkije om Cyprus te boycotten -
> Westeuropa
> en de VS waren indirect medeplichtig. Er zijn actueler redenen, zoals de
> [...]

Dat zijn inderdaad dingen waarop we Turkije mogen aanspreken. Hoe graag ik
Turkije ook bij de EU wil, ik wil niet zo graag een conflict met de
Koerden importeren in onze EU. Dat moet eerst opgelost worden. Ook zou men
de Armeense genocide onder ogen moeten zien. Dat vind ik overigens geen
geldige reden voor een boycot - temeer als we zelf pas net schoorvoetend
hebben toegegeven dat "we" fout zaten in Indonesie. Ook zag ik laatst een
documentaire over de Belgische genocide in de Congo, iets dat sommigen in
Belgie nog steeds niet willen toegeven. Er staan nog steeds standbeelden
van Leopold. Het is een beetje hypocriet allerlei eisen aan Turkije te
stellen waar een aantal EU-landen zelf niet aan voldoen. Wel vind ik dat
we mogen eisen dat Turkije pas kan toetreden als het Cyprus erkent.