Turkije dreigt EU met afhaken

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Sep 2 21:28:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat zou ik heel erg jammer vinden.

Ik ook. Ik zie het ook niet als een oplossing. Aan de andere kant, het
kennelijk nog aanwezige conflict de EU binnenhalen kan ook niet.

> Turkije is altijd onderdeel van de Europese geschiedenis geweest en hoort
> er gewoon bij.

Precies.

> Denk aan de Turkse aanwezigheid op Malta, de Balkan, zelfs tot aan de
> poorten van Wenen, en diverse Griekse eilanden. Denk aan de lange periodes
> dat Turkije deel was van Europa, (Romeinse rijk, Macedonische periode), ik
> noem maar een paar voorbeelden.
> Als Turkije afziet van toetreding tot de EU, welke richting zullen ze dan
> inslaan?

Als, inderdaad. Welke keuze heeft Turkije eignlijk met zovelen al in Europa.

> En dat van Cyprus, vanwaar toch die rabiate neiging om te staan op een
> onverdeeld Cyprus?

Omdat het terug verwijst naar oude tijden? Tijden waarin oorlog voeren
en landje pik nog golden?

> Zie toch de werkelijkheid onder ogen dat de 2 delen van het eiland niet bij
> elkaar horen.

Dat lijkt me een lastige. Hoe willen ze dan wel tot een EU behoren?

> Als iedereen Noord-Cyprus erkent is er geen probleem meer.

Zie je. Zo moeilijk kan de oplossing niet zijn.

Henk Elegeert