Treurig hoor dit aso-kabinet

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Oct 29 07:47:16 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

Erg leuk om te zien dat je zien dat je zo vierkant achter je partij staat,
dat heeft elke partij ook nodig.
En alle zaken op een rijtje zettend, zeker de dingen van de laatste weken en
dagen, brengt er velen toe te zeggen, dit hoort te verdwijnen. De brand op
Schiphol, de Geus die zichzelf komt tegenspreken, de aanstaande zorgwet,
enzovoort. Noem eens een etem op, aangepakt door dit kabinet wat niet
uitmond in een chaos.
Niks miskennen, de erg minachtende toon waarop hij reageert op de, laat ik
het maar noemen, de opstandige wijze van D66 de laatste weken, spreekt toch
boekdelen. Ga eens niet meteen achter het gelijk van alle voorstellen staan
samen met je partij, maar kijk er eens kritisch naar.
Bedenk er eens bij dat je dadelijk net zo verantwoordelijk voor gezien zal
worden als de rest van oppositie voor de puinhopen die eraan komen en al
zijn. Men komt weer met, ach het zijn maar peilingen en natuurlijk zitten er
foutmarges in. Maar de teneur van dezelfde peiling zeggen wel wat als die
lange tijd hetzelfde blijven, een beetje ruis is er altijd natuurlijk.

In het landsbelang verantwoordelijk genomen? hahaha, vraag dat de kiezer
eens. Jezelf voor de gek laten houden met wat loze beloften waar niks van
terecht is gekomen. Simpel ingeruild voor de LPF om door te kunnen gaan met
hetgeen met had.
Zalm voelde zich er allesbehalve prettig bij met zijn VVD-aandeel ik Balkje
1. Het was ook niet verwonderlijk dat hij het was die de stekker eruit trok.
En of het wel of niet jullie aanbod was weet ook jij niet, er werd toen wel
duidelijk dat de deur in elk geval op een kier stond, al voordat de pogingen
met de PvdA.
Maar de grote behoefte is toch wel zeer duidelijk geworden met het
paasaccoord en de manier waarop er tijdens dat congres mee is omgegaan. Wat
er aan te pas moest komen om het toch maar er doorheen te krijgen.

Allemaal best hoor, ik ben het daar niet mee eens, maar kijkend in
D66-belang en in het landsbelang, is het toch bijna onmogelijk te denken dat
kabinet er moet blijven zitten. Het landsbelang is het land te behoeden voor
de grote chaos wat men creeert, de zorg blijkt het nu al te zijn.
Het belang van D66 is toch daar niet langer verantwoordelijkheid voor te
willen zijn en dadelijk worden. Bij verkiezingen kan je een programma amken
wat je maar wil. Daar staat straks grotendeels in wat je vorige keer ook zo
graag wou waarschijnlijk.
Vraag je maar af hoeveel mensen al die wensenlijstjes van alle partijen echt
lezen. De kiezer rekent af bij de verkiezingen en D66 is de partij die het
mogelijk heeft gemaakt de chaos te scheppen waar we dan
allerwaarschijnlijkst midden inzitten.

Als straks de PvdA de grootste wordt, en dat ziet er sterk naar uit, ben ik
allerminst voor een rood kabinet. Zeer zeker niet met een SP waar
Marijnissen de boventoon voert. Het blijft een protestpartij zolang hij de
boventoon er voert. Ik hoop eerlijk gezegd dat D66 een forse winst kan
boeken en dat er bijvoorbeeld een PvdA, Groenlinks, D66, combinatie kan
ontstaan. het zou een goed ding als D66 de waakhondfunctie zou vervullen in
een dergelijk kabinet. En niet, zoals nu de situatue is dat de waakhond in
zijn uppie de dienst uitmaakt.
Vaak veel beschuldiging gehoord, ook op deze lijst hier, de PvdA , Paars en
wij konden niet. Gaat D66 dat straks ook weer doen over balkenende 2? Dan
wordt weer echt zielig hoor. Ze hebben het mogelijk gemaakt en dus
rechtstreeks medeverantwoordelijk, zo simpel is het toch.
Als zou het niet zo zijn, de indruk van jouw partij is er een van de grote
hang naar het pluche. Denk jij dat er maar een WAO-er, WW-er en mensen die
straks de klos zijn van het nieuwe zorgstelsel, er maar een moment aan zal
denken om op een van de coalitiepartijen te stemmen? Dan moet je toch wel
erg naief zijn.
Noem het maar lekker stoken, dat zijn jouw woorden.
Maar hoezo ontken de parlementaire geschiedenis als ik de kleinerende wijze
sprken over D66 van Balkenende beschrijf? Hij deed de afgelopen weken af als
een beetje gesteggel tussen D66 en het CDA. Een tijd waarin juist D66 opkwam
tegen het kabinet en de hakken in het zand begon te zetten.
Wat kleineren, de aandacht er vanaf halen zo, en je ziet hem bijna denken,
die durven toch niet.
Het is natuurlijk het goed recht van jouw en D66 je dat te laten aanleunen
hoor.

Ger