het onderwijs in de jaren vijftig!

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Oct 27 23:16:27 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik ben zelf werkzaam bij een HBO instelling, die nu ook aan een
studiehuisachtige lesmethode moet, gedwongen door de financiële koorden,
maar het niveau van de studenten is schrikbarend gedaald. Als ik in een
opdracht bij de vastgoedopleiding vraag wat uit te zoeken over het begrip
medehuur (zie 7:266 BW ev), komen ze even zo vrolijk aan met de regeling in
het Vlaamse recht uit de jaren 70. Gevonden op internet. En dan heb ik niet
eens meer de tijd om ze alle hoeken van het klaslokaal te laten zien (maar
doe dat natuurlijk wel).  Het wordt tijd naar een parlementaire enquete naar
deze egalisering van het onderwijs, waar de zo met krokodillentranen
betreurde Adelmund volgens mij als staatsecretaris met haar egalitair denken
mede verantwoordelijk voor was: waarom is het tertiar onderwijs nog minder
dan de ZULO van Piet Vroon (ZULO staat voor zeer uitgebreid lager
onderwijs).

Overigens was mijn verwijzing naar het onderwijs in de jaren 50 (en dat was
zeer studentonvriendelijk en tamelijk hard, aar verluidt) een knipoog naar
Fortuyn met i j,die daar telkens op terug viel.

Groet,

Tjerk