Eigen huis? Extra zorgtoeslag...

Tue Oct 18 11:42:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zorgtoeslag voor huurders lager
Voorpagina Volkskrant dinsdag 18 oktober 2005

http://www.volkskrant.nl/economie/1129525445678.html
Van onze verslaggevers Jet Bruinsma, Ferry Haan

AMSTERDAM - Door het nieuwe zorgstelsel groeit de ongelijkheid tussen
huurders en woningbezitters. Huurders krijgen volgend jaar een lagere
zorgtoeslag dan mensen met een vergelijkbaar inkomen en een eigen huis. Die
laatsten zijn beter af doordat zij de hypotheekrente als aftrekpost kunnen
opvoeren bij de fiscus. Hun belastbaar inkomen valt daardoor lager uit.

Burgers met een belastbaar inkomen dat lager is dan 40 duizend euro voor een
huishouden (en 25 duizend euro voor een alleenstaande) komen volgend jaar in
aanmerking voor de zogeheten zorgtoeslag. Daarmee kunnen ze de
premiestijging voor de zorgverzekering deels compenseren.

Huurders zijn ten opzichte van kopers in het nadeel, doordat zij geen
hypotheekrente kunnen aftrekken. Zij kunnen hun inkomen niet 'verlagen', om
vervolgens een hogere zorgtoeslag te ontvangen.

Onredelijk', noemt belastinghoogleraar Stevens deze uitkomst: 'Het kabinet
heeft dit soort effecten niet goed doordacht.'

Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek hebben ruim een miljoen
huishoudens beneden een modaal inkomen een eigen huis.

Vendrik, Tweede-Kamerlid namens GroenLinks, vindt het 'absurd' dat huurders
een lagere zorgtoeslag krijgen dan mensen met een eigen huis. Hij vindt dat
de ongelijkheid tussen huurders en woningbezitters zo alleen maar verder
groeit. Hij gaat hierover vragen stellen bij de behandeling van het
belastingplan in de Tweede Kamer.

Een woordvoerster van de Belastingdienst legt uit dat de ongelijke
behandeling voortvloeit uit de keuze voor het 'verzamelinkomen' als basis
voor de nieuwe zorgtoeslag. Aftrekposten, zoals de hypotheekrenteaftrek,
verlagen dit verzamelinkomen en verhogen dus de zorgtoeslag.

Woordvoerder Roseboom van de Woonbond (belangenorganisatie voor huurders) is
niet op de hoogte van de bevoordeling van bewoners van koophuizen, maar hij
signaleert al langer een groeiende ongelijkheid in de financiële positie van
huurders en bewoners van een eigen huis, zegt hij. 'Daarom willen wij dat
huurders de wettelijke mogelijkheid krijgen van huuraftrek, zodat ook zij
minder belasting hoeven te betalen.'

Kamerlid Omtzigt van het CDA accepteert het nadeel voor huurders als
logische uitkomst van de politieke keuzen. Heemskerk stelt namens de PvdA
dat niet het nieuwe zorgstelsel verantwoordelijk is voor de financiële
scheefheid, maar dat oorzaak ligt bij de fiscale behandeling van het eigen
huis.