Den Haag Gisteren: andere benaming Hofstadgroep

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Oct 16 09:31:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik begin er steeds meer toe te
neigen om die Hofstadgroep te verklaren vanuit de psychopathologie. Niks
islamisme. Ik denk dat destijds de verwarring is geschapen door de terechte
analyse dat de Midden-Oosten islam teert op wrok en rancune (armoeden en
puinhoop nu, een glorieus verleden). Maar ook daar breekt, ogenschijnlijk
in tegenspraak met de felle anti-Westerse uitspraken, toch een vorm van
modernisering door - zie het twijfelachtige optreden van de internationale
zender Al-Jazeera. De ene keer mondiaal, de andere keer occidentalistisch.

Juist om niet steeds te vervallen in een aangepast orientalisme
(sprookjeswereld naast imgao van immense wreedheid en onberekenbaarheid)
zou ik toch willen overgaan tot het standpunt van Rushdie die sinds zijn
laatste faction spreekt van moslim-fascisme. Daarmee benaderukt hij dat met
maar om een fractie gaat. Trouwens, ook christenen kennen zulke fracties,
zie de Libanese christen-fasctische beweging die zich tot voor een paar
jaar openlijk de Falange noemde, een fractie binnen de maronnieten.

hv,u
------