Wellink: niet compenseren

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Oct 17 10:07:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wellink tegen compensatie energierekening
16 oktober 2005, 21:32:39
RIJSWIJK (ANP) - Centralebankpresident N. Wellink heeft zich tegen het
CDA-plan gekeerd om burgers te compenseren als zij volgend jaar de
energiekosten sterk zien stijgen door de hoge olieprijzen. ,,Ooit zal je
deze rekening moeten verhalen'', zo waarschuwde hij zondag in het Radio 1
Journaal.
CDA-fractievoorzitter Verhagen wil huishoudens gaan compenseren als de
olieprijs boven de 50 dollar per vat blijft. Hij wil de extra
aardgasopbrengsten gaan gebruiken voor de compensatie. De PvdA is daar ook
voorstander van.
Volgens Wellink is hier sprake van het ,,interen van vermogen''. De
bankpresident stelt dat de overheid de extra aardgasbaten beter kan
gebruiken voor investeringen in de economie. Minister Brinkhorst van
Economische Zaken is die mening ook toegedaan.
De hogere olieprijzen moeten worden gezien als een extra belasting die naar
de olieproducerende landen verdwijnt, aldus Wellink. ,,Via de internationale
handel spoelt dat wel weer terug in extra exporten voor Europa en ook voor
Nederland.''
Ga maar lekker bibberen van de kou van de winter, zegt Wellink tegen de
mensen die nu grote hebben en krijgen met de energienota.
Het komt vanzelf terug straks, het moet eerst even naar Arabie en zo, maar
dan komt het wel weer. Geluukig hebben we een Brinkhorst die zo ook
denkt:))))))
Bij de opening, ongeveer 2 jaar gelden, van het nieuwe Unie-kantoor in
Culemborg, ik zat nog in de bestuursraad ervan, heb ik samen met Wellink met
hem een pilsje gedronken. Hij moest even een praatje houden. Was best
gezellig maar wel een gemiste kans, had ik hem maar.......:))))