Conservatisme in D66: Kruisraketten

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Oct 15 07:04:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op dit moment even niet maar ik schiet nog zo'n beetje elke week bij een
Limburgse schutterij, en dat is heel gezellig.
Daar zitten heel goed schutters bij die heel wat prijzen wegkapen en dat
ligt niet aan de soort kogels of het geweer. We betalen allemaal contributie
en we gebruiken allemaal hetzelfde. Gezamelijk bepalen we aan welke
wedstrijd we deelnemen en het is niet de best schutter van de schutterij
waar de slechtste op mag schieten en wanneer.
Ik vraag me af wel nut het dient dat de slechtste schutter een veel beter
geweer zou kopen omdat hij denkt er dan ook bij te horen. Het enige nut wat
denkt te kunnen hebben is zijn trots, zijn ego, wetende dat hij geen
schijntje beter er door zal schieten. En dan ook nog toestaan dat de beste
mag gaan bepalen wanneer en hoe laat jij mag schieten? En dat alleen omdat
er een stuk trots zou zijn?

Ger

> Ik aarzel. Enerzijds begrijp ik, dat al dat wapentuig nergens toe doet en
> alleen maar tot ellende kan leiden, anderszijds begrijp ik best, dat een
> goed minister van defensie (en dat is Kamps, ondanks alle negatieve
> connotatie) behoefde heeft aan wapens ook in het hoogste geweldsspectrum.
> Niet om mee te doen met de grote, stoere jongens, maar wel om te kunnen
> zeggen tegen massamoordenaars in olierijke en met geld overladen staten:
pas
> toch even op, of tegen door machtswellust gegrepen lokale leiders, die
> bijvoorbeeld de haven van Rotterdam bedreigen tegen en aanzienlijke
> afkoopsom.
>
> Tjerk, die in militaire dienst met een pistool alles miste, maar met een
Uzi