VVD gaat ervaring opdoen alvast

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Oct 14 18:17:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

e.ouwehand1 wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk Elegeert heeft op vrijdag, 14 okt 2005 om 16:15 (Europe/Amsterdam)
> het volgende geschreven:

> ergens ooit gelezen dat de 'winst' (voor het bedrijfsleven) van de
> import van noord afrikaanse en turkse arbeiders in de jaren zestig aan
> sociale voorzieningen een veelvoud heeft gekost.

Kan ik me wel iets bij voorstellen. Er gaat/ging veel kapitaal het land
uit naar een vrouw, meestal met kinderen, naar die landen waar die
arbeider dan ook vandaan komt.

> wie is de andere?

Je noemde ene Saskia, dus dacht ik, je kent nog iemand naast Siska.

> waar lees/las/hoorde je dat?
>
> het is niet wat ik lees en hoor in de media. hirsi ali b.v? ze hebben
> veel goeie vrouwen.

Nooit geweten dat er zoveel slechte waren. ;)

In de media, maar hier zie je dat het om 'succesvolle' vrouwen gaat,
geheel in lijn met de VVD-gedachte. Begrijp me niet verkeerd, prima,
maar de werkelijke emancipatie gaat natuurlijk over vrouwen minder hoog
op de maatschappelijke ladder. Bovendien een emancipatie stelt de rol
van de vrouw (en evt. de man) centraal en niet die van de overheid of
opvattingen van een politieke partij.

Die faciliteert maar gaat zich niet inhoudelijk bemoeien (nog middels
mogelijk en/of onmogelijk maken van zaken) met dat proces zelf.

Die 'sturing' heeft niets met emancipatie uit te staan.

> bedoel je hun geloof in de heilige marktwerking, en geen oog voor mensen
> die daar klem zijn komen te zitten?

O.a. en dan blijkt dat emancipatie van de vrouw moet passen in de VVD-
gedachte en opnieuw niet die van de vrouwen zelf.

> dat zijn natuurlijk vaak vrouwen. één ouder gezin vrouwen. daar snappen
> ze nog niet veel van.

Precies. Maar daar (is zelfs voorwaarde) begint de emancipatie pas, bij
het snappen. Het zal geen toeval zijn dat die zich juist in een niet te
benijden positie bevinden. Daar ga je als land met je emancipatie ....

En top-down bemoeienis, niet van onderaf.

Zou Siska al bijval hebben gekregen, denk je? Of gaat die dadelijk op
een onverkiesbare plaats op de verkiezingslijst? Wat wordt het ware
VVD-emancipatie beeld?

Henk Elegeert