Manifest vervolgd

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Oct 11 09:03:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je oefening in logisch positivisme deed me naar Ayer grijpen, Marc.

Inderdaad, de aangevoerde causaliteiten zijn "leeg". Je zou net zo goed
kunnen zeggen: de radicaal-economische hervormingen moeten wegens het
stijgend zeeniveau, of, wegens het langzaam verdwijnen van de chimpansee.

Wat mij opvalt is dat Dittrich c.s. steeds sociale fenomenen hanteert als
argument, notabene ontwikkelingen die politiek en economisch beinvloedbaar
zijn en dus niet bruikbaar als zelfstandige parameter. De redering zou
anders immers kunnen zijn: we moeten veranderen omdat we veranderen.

Inderdaad onzin. Je mag hooguit stellen dat er sprake is van toevallige
convergentie: alles verandert in eenzelfde richting. Maar ja, dat is nog
erger dan propaganda, namelijk kroegpraat van seniele mannetjes. Die
neoconservatieven en hun neoliberalen ruften maar wat. Een reden temeer om
zielige figuren als Dittrich c.s. langzaam uit D66 te verwijderen wegens
intellectueel affront...

hv,u
------