Nou ja Bert

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Oct 10 05:16:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ger, je hebt 'geloof ik' niet goed geluisterd.
>
> 1. Er wordt helemaal niet bezuinigd op de publieke omroep. Dat de inkomsten
> teruglopen heeft met van alles en nog wat te maken (eredivisie, opkomst Talpa,
> economische recessie van vier jaar), maar niet met de omroepplannen, die pas
> in 2008 ingaan. Reclame-inkomsten zijn nog nooit gecompenseerd, en overigens
> ook niet gekort toen het beter ging.

Alleen, nu mag het nooit meer beter gaan van Bert Bakker. Een wat
grappig bedoelde toespraak wordt door diezelfde Bakker geheel in lijn
met de rest van zijn betoog daar uit zijn verband gerukt en van
eenzijdige uitleg voorzien.

> Dus er wordt niets 'geminimaliseerd', maar in Hilversum is men nogal verslaafd
> geraakt aan reclamegeld (25% inkomsten), en weggedreven van de publieke
> opdracht die juist met het belastinggeld (75%) gepaard gaat.

Dat (h)erken je het ene moment, om het vervolgens het andere moment weer
te ontkennen. Zo ook de marktwerking, het ene moment zijn ze volgens
Bakker verslaafd geraakt, en het volgende moment moeten ze weer via
andere (een door Bakker verzonnen markt) weer vollop meedoen met
marktwerking.

En wat nou, weggedreven van de publieke opdracht?

> 2. Ik heb juist gezegd dat ik de combinatie duur lidmaatschap en directe
> relatie tussen zendtijd en ledental (veel specifieker dan nu) ongelukkig vind,
> en dat dat moet veranderen.

Ja en, dan blijft de NPS bestaan?
En programma's als NOVA, BUITENHOF, NETWERK, .....

> 3. Er wordt helemaal niet herzuild. De omroepverenigingen raken 100 procent
> van hun macht kwijt, en 63 procent van hun taken en middelen.

Dat trucje moesten we maar een gaan uithalen met de politieke partijen.

Gaan die weer voor het volk en hun welvaart, en zijn we meteen af van de
onnozele compromissen tussen machtsblokken(jes) die een geheel en
volkomen onwezenlijk beleid tot uitvoering brengen, ter meerdere eer en
glorie van zichzelf, maar waar geen hond in dit land op zit te wachten.

Kan men in dit land eindelijk weer zelf aan de slag zonder bevreest te
moeten zijn voor criminele politieke partijen met hun eigen agenda's
voor hun eigen belangen en die van hun achterban, die geruisloos ten
kosten mogen gaan van anderen.

Want ook nu weer wordt dat wat door vele mensen zelf is opgezet in
onderlinge samenwerking door de overheid (kabinet ASO) gedwarsboomd.

Democratie teruggebracht tot wat kabinet ASO in haar eigen belang zo
definieerd. Burgers hebben niets meer te vertellen, en moeten bange
wezens worden voor ingrijpen door malloten van hogerhand.

Met een modern woord het dat tegenwoordig: hervormen.

Zal wel erg goed zijn voor het innovatieve vermogen als die telkens
opnieuw dwingend worden vervangen door waanideeen bij politieke partijen
en kabinet ASO.

> Die middelen en
> taken komen in centrale handen - voor de liefhebbers van het BBC-model.

Ga dat de kat wijsnmaken, Bakker. Die liefhebbers vereniging zich dan
maar, en als ze voldoende leden hebben, kunnen ze in jouw model nergens
heen met die gedachte.

> Dát is natuurlijk ook het echte sjaggerijn van mensen als Vera Keur.

Het sjagrijn tijdens dit debat was Bakker. Hij trachte ook voortdurend
nergens echt een antwoord op te geven en was voortdurend op zoek naar
afleidingsmanouvres die zouden kunnen scoren voor de door hem vermeende
buhne.

> 4. Je schrijft daar niet over, maar voor de meelezers: er moeten garanties
> zijn voor de toekomst van nps-programma's, en voor de mate waarin middelen en
> zendtijd worden ingezet voor kunst en cultuur, want die dreigen anders in het
> gedrang te komen.

Als gevolg waarvan? En hoezo komen die niet in het gedrang, ondanks die
zogenaamde garanties? Welke garantie(s) geeft dit ASO kabinet uberhaupt af?

> Niet omdat Den Haag die in het gedrang brengt,

Altijd alles ontkennen, Bert. Je doet het goed hoor. Ik heb je trouwens
nauwelijks gehoord als volksvertegenwoordiger. Het viel zelfs (dat
chagrijn) Keur op. :)

> maar omdat in
> Hilversum het voetbalhemd kennelijk nader is dan de cultuurrok...

Onzin, Bakker en meermaals. De beste reclametijd zat rond de belangrijke
voetbalwedstrijden, en niet rond programma 'Kopspijkers'. Maar je wilde
Keur nog even tergen?

Voetbal is middels de publieke omroepen tot waartoe ze nu is
uitgegroeid. Een van haar publieke taken en had middels de inkoop van
vele andere sporten die ook weer uit willen gaan voeren, nu de
belangrijkste uit hun pakket is weggevallen.

Ik weet, voor het eerst in jaren niet bij benadering hoe het ervoor
staat met het voetbal in de hoogste divisie. Zal wel aan  mij liggen.

Henk Elegeert

Vraag aan mij: "Die man die zo nerveus tegenover mevrouw Keur zit, is
dat iemand van de regering?".

Ik: "nee, dat is een volksvertegenwoordiger".

Vraagsteller vervolgens: "Oh, dat zou je zo echt niet zeggen, he, als je
hem zo bezig ziet. Ik heb werkelijk geen idee wat hij nu daar zit te
verkondigen. Daar is geen touw aan vast te knopen."

Ik: "je hebt gelijk, bedenk bovendien dat het verenigingen en
stichtingen betreft die er zelf helemaal niets over in te brengen
hebben. Democratie heet dat tegenwoordig. Daar is zijn partij een groot
voorstander van."

Hij weer (en stomverbaasd): "Meen je dat nu ?" .....

Ik knikte beschaamd, maar bevestigend. Wat kon ik anders?