Nog 1 keer zorgtoeslag

Sat Oct 8 09:37:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[Het met deze lijst meelezende AD heeft zo te zien het item van Fritz
 van gisteren opgepakt...]

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  8 oktober 2005
Auteur: Jaap Roelants

Zorgtoeslag: vragen, vragen, vragen
-----------------------------------

Langzaam gaan veel mensen beseffen wat de nieuwe basisverzekering die 1
januari ingaat voor (financiele) gevolgen heeft. Wie in een studentenhuis
woont en een gezamenlijk huishouden voert, kan er baat bij hebben een
zorgtoeslag voor partners aan te vragen.

Ouders met kinderen die 18 zijn of binnenkort 18 worden, alleenstaanden,
ouderen met allerlei stukjes pensioen, ze vragen zich af of hun zorgtoeslag
de hogere ziektekosten wel zal compenseren. En hoe zit het met mensen die
net te veel verdienen voor de toeslag? Hierbij een selectie van vragen die
lezers ons hebben toegestuurd.

- Kunt u me zeggen of de samenstelling van het bruto jaarinkomen van belang
  is voor de zorgtoeslag, want een gedeelte van ons inkomen, een soort
  lijfrente valt niet in box 1, maar in box 3. (Hr. Schieck, Zwaag)
- Nee, dat maakt niet uit. U moet alle inkomsten bij elkaar optellen, ook
  als het gaat om inkomsten uit sparen en beleggen voor box 3. U blijft
  echter ook dan samen met uw vrouw onder de 40.000 euro per jaar. U heeft
  dus recht op zorgtoeslag.

- Mijn dochter en schoonzoon studeren allebei. Ze hebben studiefinanciering
  en verdienen af en toe wat bij. Samen met nog twee huisgenoten wonen ze in
  een studentenhuis. Ze hebben onafhankelijk van elkaar zorgtoeslag
  aangevraagd. Maar is dit nou eigenlijk wel handig? (M. de Graaf)
- Ze zijn getrouwd, voeren ongetwijfeld een gezamenlijke huishouding en zijn
  dus toeslagpartner van elkaar. Samen hebben ze in principe recht op 1190
  euro per jaar. Zoals ze zich nu hebben opgegeven, krijgen ze ieder 420
  euro, dus 350 euro minder. Het is de betrokkenen aan te raden alsnog voor
  de zorgtoeslag voor samenwonenden te opteren. Overigens kan dit ook bij de
  definitieve aangifte over 2006 worden meegenomen en gecorrigeerd.

- Onze zonen zijn allebei student en wonen toevallig op hetzelfde adres,
  maar niet het onze. Als zij ervoor kiezen om toeslagpartner van elkaar te
  worden, zijn ze dan ook gelijk fiscale partners? En als dat zo is, heeft
  dat dan ook weer gevolgen voor hun studiefinanciering? (Mw Ursem).
- Veel mensen denken inderdaad dat je een fiscaal/juridische band met elkaar
  moet hebben om toeslagpartner van elkaar te zijn. Dat is niet zo. Het gaat
  om het gezamenlijke huishouden dat je voert, dat je bent ingeschreven op
  hetzelfde adres, maar waarvoor je niet getrouwd hoeft te zijn of je
  tandenborstel in hetzelfde bekertje moet hebben staan. Dus als ze vrijwel
  zeker weten dat ze ook volgend jaar samenwonen, kunnen ze in aanmerking
  komen voor de zorgtoeslag voor partners die hoger is dan de individuele.
  Overigens, waarschuwt lezer H. Kappen terecht: de keuze van een partner in
  het kader van de zorgtoeslag is van invloed op andere regelingen zoals
  huursubsidie en zelfs studiefinanciering bij aanzienlijke bijverdiensten.
  Zorg dus dat je niet te slim bent!

- Een vrouw is gescheiden en haar dochter van 15 en zoon van 18 wonen bij
  elkaar in. De zoon wordt 18 en studeert aan de HES en heeft nu ook een
  formulier zorgtoeslag ontvangen. Hoe moet ik nou zijn formulier invullen?
  (P. Sinterniklaas)
- Het beste is natuurlijk dat de zoon het formulier zelf invult... Stel dat
  zijn bruto jaarinkomen nul komma niks is, dan gaat hij een minimale premie
  voor de basispolis betalen die zoals bekend rond de 1100 euro ligt. Hij
  ontvangt dan de maximale zorgtoeslag van 420 euro. Omgerekend per maand is
  dat zo’n 60 euro. Dat is voor de meesten niet meer dan vroeger. Voor de
  dochter van 15 hoeft geen premie betaald te worden.

- Als je twijfelt of je in aanmerking komt voor de zorgtoeslag, kun je dan
  later via het aangiftebiljet inkomstenbelasting dit nog corrigeren? (L.
  Terlouw)
- Veel mensen weten natuurlijk best hoeveel ze volgend jaar ongeveer gaan
  verdienen; op meer dan de helft van de zorgtoeslagformulieren staat het
  inkomen gewoon al ingevuld.
  Voor anderen die er niet zeker van zijn (studenten, werkende jongeren) is
  het zaak hun inkomen niet te laag in te schatten om zo een hogere
  maandelijkse toeslag te bemachtigen. Want uiteindelijk moet je het te veel
  betaalde gewoon terug betalen. Maar andersom kan ook: al je minder hebt
  verdiend dan je eerder dacht is dat eveneens via het belastingformulier te
  corrigeren. Dat geldt natuurlijk ook voor het inkomensafhankelijke deel
  van de ziektekosten.

- Ik ben een weduwe van 59 jaar. Met pensioen en ANW-uitkering kom ik op
  29.000 euro. Met een kleine baan kom ik op 32.500 euro. Ik zit in het
  ziekenfonds. Ik kom straks niet in aanmerking voor de zorgtoeslag, maar
  moet wel 4,4 procent inkomensheffing over m'n pensioen gaan betalen. Dat
  zou een premiestijging betekenen van 1300 euro. Dat zou toch onredelijk
  zijn? Ik heb geen werkgever die dit betaalt! (W. Smaardijk)
- De verschillende uitkeringsinstanties en de werkgever zullen de
  verschuldigde inkomensafhankelijke bijdrage over het door hen uitgekeerde
  bedrag aan de belastingdienst afdragen.
  Door de overschrijding van het maximale bijdrage-inkomen (EU 30.000)
  wordt het te veel betaalde in de loop van 2007 door de fiscus
  terugbetaald.
  Over het pensioen en de ANW-uitkering wordt inderdaad 6,5% of 4,4% (bij
  aanvullend pensioen) afgedragen. Dit kan individueel een sterk negatieve
  uitkomst opleveren in vergelijking met het huidige premieplaatje. Wellicht
  dat men voor deze effecten nog gecompenseerd gaat worden, maar momenteel
  bent u aanmerkelijk meer kwijt.

- In ons land zijn er veel kinderen onder de 21 jaar die studeren en wat
  bijverdienen en nog bij de ouders thuis wonen. Wat gebeurt er met hen?
  (Wim Leenders)
  Ik heb twee studerende kinderen van 18 en 20 jaar die nog thuis wonen. Die
  van 18 zit op het vwo, de oudste op het hbo. Zij waren met mij
  meeverzekerd. Maar straks mag ik dus vier maal 1100 euro gaan betalen voor
  mijn gezin en daar bovenop nog de inkomensafhankelijke bijdrage plus
  aanvullende verzekeringen? Mijn kinderen krijgen dan zorgtoeslag, maar die
  zou ik dan toch wel willen ontvangen want ik betaal me blauw! (Jan Poot)
- Allereerst: ouders van thuiswonende scholieren van 18 jaar hebben een
  probleem. Ook zij zijn niet meer gratis meeverzekerd met het ziekenfonds
  en moeten derhalve ruim 600 euro (nominale premie min zorgtoeslag) gaan
  betalen, zonder dat ze al studiefinanciering hebben. Hun kinderbijslag
  loopt af en zij hebben dan alleen nog recht op de Tegemoetkoming
  scholieren, maar dat is dan weer minder dan de kinderbijslag.
  Minister Hoogervorst heeft echter laten weten dat hij een extra inspanning
  zal doen om bepaalde groepen die wel heel veel pech hebben te compenseren.
  Hij dacht daarbij ook aan de tienduizenden 'late' scholieren van
  ouders met een krappe beurs.
  Overigens: studerende kinderen zijn duur, niet alleen op het punt van
  ziektekostenpremie!

--------
(c) 2005 PCM