Regelgeving neolib

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Oct 5 21:51:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik betoog ook niet dat het markwerking is geweest die heeft geleid tot dit
> inzicht hoor. Jij beweerde dat wat van Putten deed terug naar af was en
> dat is dus blijkbaar niet zo.

Ik had dus toch gelijk. Het is wel degelijk terug naar af. NOVA
uitzending gezien, Martijn?

> Nou, sorry hoor, dat is precies het gevoel dat ik krijg bij
> overheidshotemetoten die zogenaamd zo hard bezig zijn voor de ander en
> tegelijkertijd een vet "marktconform" salaris verdienen. Van Putten doet
> het omdat hij ontevreden is over de zorg die zijn zoon krijgt en verder om
> geld te verdienen.

Van Putten doet het omdat hij zijn eigen ongenoegen niet nader wenst te
onderzoeken en meent daaraan rechten te kunnen ontlenen en zijn zoon van
de hem broodnodige zorg meent te moeten onthouden.

> Alsof een arts niet ook geld wil verdienen.

Dus gaat ie zelf maar lopen dokteren, en wil er nog voor vangen ook.

> En hij is er trots op dat hij het beter doet dan de overheidskneuzen.

Wat doet ie beter dan? Hij zal zijn eigen zoon in elk geval sneller
onder de zoden werken, dat is duidelijk. Heb niets gezien dat op zorg
lijkt, eerder de malote eigenzinnigheid van een betwetende vader.

> Terecht als je het mij vraagt.

Ik vroeg er niet om. Duidelijk is dat ook jij elk inzicht ontbeert als
je een dergelijk stelling inneemt en nergens aan kunt tonen dat wat je
zegt wel houdt snijdt.

> ??? Zijn eigen politieke partij?

Ja, het lijkt me het type VDD-er met een eigenbelang dat prevaleert
boven alle anderen. Het wordt wachten op de eerste zaken "opgelicht" van
de Tros.

> Olifant, porceleinkast? Een vader met een geestelijk gehandicapte zoon.

Ja, precies die inderdaad.

> Waarom vertellen zorgverleners hem niet wat hij moet weten? Pas als hij
> erachter komt wat een prutsers er zitten komt hij op het idee het zelf
> beter te gaan doen.

Nogmaals, wat is hij beter aan het doen en vooral in wiens belang?
Zeker niet in het belang van zijn eigen zoon, ook dat maakt hij
ondergeschikt aan het zijne.

> En minachting? Minachting voor bepaalde aspecten van de sector. De
> arrogantie, het gebrek aan verantwoording, incompentie.

Oh, die zullen er ook zijn. Net zoals vaders met ...

> Dat laatste overigens niet bij de zorgprofessionals.

Die incompetentie meende ik bij hem wel overduidelijk te kunnen

> Terechte minachting als je het mij vraagt.

Nou nee, ik vroeg het je niet, maar bovendien lijkt me die minachting
volstrekt misplaatst.

> Minachting voor mensen die net doen of ze voor anderen bezig
> zijn maar eigenlijk hun eigen probleem op willen lossen, en bovendien op
> hun manier.

Van Putten beantwoord volledig aan deze beschrijving.

> De lul had moeten weten???

Tuurlijk

> De vader van een geestelijk gehandicapte jongen
> had moeten weten dat de zorginstanties informatie voor hem achterhouden?
> Toen hij daarachter kwam onstond het idee om het dan maar zelf te gaan
> doen.

Wat een verschrikkelijke ramp voor dat kind.

> Aantoonbaar? Toon dat maar eens aan dan. En in welk opzicht doet hij zijn
> werk dan niet goed?

Hij onderzoekt niet. Weet niet waar ie het over heeft (uitzending was
erg duidelijk) en meet zich met de houding van een betweter en
toekomstig 'concurrent' een verkeerde houding aan. Eentje die nog
gevolgen zal krijgen, maar ach het is toch maar het uitschot.

> Hij vertelt de mensen wel de dingen die onze fijne
> overheidsdienaren de mensen niet vertellen.

Oh, en wat vertelt hij hen dan zoals? En is dat ook wetenschappelijk
verantwoord of raaskalt hij maar wat uit zijn nek? Uit eigen frustratie
misschien wel?

> En bovendien: sinds wanneer is
> het zijn werk om mensen dingen te vertellen in plaats van dat van
> overheidsdienaren?

Jij, net zo min als hij heeft iets aangetoond, voor alle duidelijkheid.
Misschien moest hij inderdaad wel 'niet weten', want niet in staat die
informatie op een juiste wijze te adresseren.

> Aantoonbaar niet beter?

Nee, en  op geen enkele wijze wetenschappelijk verantwoord. Hij doet
maar wat, vooral datgene wat hem goed dunkt.

> Ik heb het je nog niet zien aantonen.

Ik jou nog minder. Kom eens met een sluitende, wetenschappelijk
verantwoorde, uitleg over hetgeen er in zijn huizen nu eigemnlijk
plaatsvindt?

> Het lijkt me
> eerder dat deze man het duidelijker beter doet.

Toon dat dan eens aan, Martijn. Kom, vertel ons eens waarom die via de
medische wereld en wetenschappelijke verantwoorde opgebouwde zorg voor
deze mensen beter kan worden gedaan door een betweter?

 > Ik zou niet willen zeggen
> dat het aangetoond is, maar laten we daar dan nog maar eens goed naar
> kijken?

Prima, maar wie gaat dat onafhankelijke onderzoek uitvoeren dan? En op
wiens kosten? Weet je overigens al welke zorg er eigenlijk wel wordt
geboden? Wie daar controle op uitvoert, wie voor de nodige en correcte
communicatie zorgt, wie daarover ook geinformeerd moeten worden, wie
daarin betrokken moeten zijn, mede ook om te voorkomen dat er fouten
worden gemaamkt.

> Wat nou zwamverhalen? Deze man is een aanpakker die tenminste problemen
> oplost in plaats van oeverloos te ouwehoeren, protocollen op te stellen en
> rapporten te schrijven. De zwamverhalen kwamen uit de sector zelf. Dat ze
> hem daar zorg liever zien gaan dan komen lijkt me logisch: eigenbelang.

Nou, het wordt nu toch echt tijd dat je de 'problemen' die hij heeft
aangepakt eens gaat benoemen. Ik ben best bereid je daarin kritisch te
volgen.

> Kijk aan, je hebt ook eens een boekje over marketing gelezen. Ben je net
> jarig geweest en heeft iemand je Marketing voor Dummies gegeven? Een man
> die een succesvol marketingbureau heeft gerund een paar franchise formules
> heeft opgezet en jij gaat hem een beetje de les lezen over de n P's?

Welk 'product' heeft ie nu in de 'markt' staan dan?

> Hoe onvoorbereid? En hoezo in spe? Hij was al een succesvolle ondernemer.

Welke 'succes' heeft ie dan behald in deze branche, Martijn. Het wordt
nu toch echt tijd dat wat meer inhoudelijk er op in gaat hoor.

> Integendeel, dat geef ik juist niet toe. Deze sector is naar mijn mening
> door en door ziek en moet grondig gesaneerd worden. De arrogantie druipt
> er vanaf.

Misschien weten ze het ook wel veel beter. Wat ga jij doen als na jaren
blijkt dat het ook zo eios en jij hier onzin staat te erdedigen? Het
gaat hier wel om mensenlevens hoor en de kwalitiet van mensen met handicaps.

> De aanhalingsteken zijn nu nog terecht, er is nog geen marktwerking.

Die komt er ook niet.

> De
> zorgmanagers zijn daar vast door de overheid neergepoot om de kosten in de
> gaten te houden.

Precies.

> Moet je er wel goeie managers neerzetten natuurlijk en
> geen kneuzen die de zorgprofessionals alleen maar in de weg lopen en met
> bureaucratie lastig vallen.

Je hebt een voorstel?

 > Idem in het onderwijs.

Niet aan de orde nu. We hebben het al lastig genoeg met deze. ;)
Geen misverstand ook daar problemen.

> En bovendien is het
> helemaal niet zo makkelijk om professionals aan te sturen. Het zijn
> hoogopgeleide jongetjes en meisjes die over de inhoud van het werk veel
> meer weten dan de managers.

Het begint te dagen, Martijn? ;)

> Lees het artikel uit de NRC maar eens zou ik zeggen. Jij trekt volgens mij
> overhaaste conclusies op basis van onvolledige informatie.

Niet projecteren, Martijn. :)

Bert, staat het persoonsgebonden budget een dergelijke ontwikkeling toe?

Wat is er nog persoonsgebonden als ouders met vermeende belangen tegen
de belangen van hun eigen kind ingaan?

Is de kwalitiet van de geboden zorg een adequate?
Onder wiens controle staan dergelijke initiatieven?
Wie controleert de naleving van het via het (PGB)budget geleverde op de
uitvoering en de kwalitiet daarvan?

Wie houdt toezicht op oneigenlijke argumenten, welke te nadele van de
patient zelf kunen zijn? Om maar eens enkel vragen te stellen.

En Bert, in de musea over psyschiatrie (waar deze patienten destijds ook
verbleven) zijn de nog niet zo lang geleden afgeschafte badmethoden te
bezichtigen. Zal ik een afspraak voor je regelen, Bert? Reis je daarna
nog even langs Pa van Putten, ok? ;)

Henk Elegeert

PS. Als zijn moeder gaat dementeren gaat ie voor haar ook iets doen. Let
(er) op.

Kijk Martijn, zo doet de overheid dat.