'Vrijzinnig democratie' vs. 'sociaal-liberalisme'

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Oct 4 20:00:25 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat manifest interpreteer ik als een soort tussentijds
> verkiezingsprogramma. Niet meer dan dat. Een tijdelijk document dus.

Helemaal mee eens. En ik heb ook helemaal niks met het label
sociaal-liberaal. Wat is dat dan eigenlijk? Een soort betere VVD? Da's al
beter dan de echte VVD natuurlijk, maar een beetje een magere
doelstelling. Of is het soms een betere PvdA? Daar zie ik nog minder in.
Als tijdelijke slogan kan ik er wel mee leven. Dus: een vrijzinnig
democratisch D66 met een sociaal-liberaal verkiezingsprogramma. Ik vraag
me wel af of dat voor de kiezer allemaal wel te begrijpen is. Als het dan
toch moet, dan voel ik meer voor het label progressief-liberaal voor het
verkiezingsprogramma.

> Lijkt
> mij niet nodig, maar blijkbaar is het dat wel om een of andere reden. Wel
> vond ik het prima dat Boris hiermee kwam. Krijgen we als leden een goed
> inzicht in zijn prioriteiten en denkrichting. Altijd nuttig. Maar waarom
> de leden dit nu moeten gaan amenderen en aannemen op een congres, dat
> ontgaat me. Laten we lekker afwachten tot de verkiezingen.

Maar dat duurt helemaal niet zo lang meer.

> Verder lijkt het me een goed idee als Alexander Pechtold met een
> soortgelijk manifest als dat van Boris komt. Weten we ook wat we aan hem
> hebben en van hem kunnen verwachten. Nuttiger dan dat hij zich straks
> achter dat algemene partijmanifest gaat scharen. Dan weten we nog niet wat
> hij nu eigenlijk zelf vindt.

Anderhalf jaar voor de verkiezingen is denk ik geen handig moment om met
twee manifesten te komen.

> Anyway, ben het niet met je eens dat een vrijzinnig-democratisch manifest
> per definitie in strijd is met zichzelf. Dat vind ik wel heel erg
> dogmatisch denken ;-)

:-)

Behalve als het standpunten voor de langere termijn