'Vrijzinnig democratie' vs. 'sociaal-liberalisme'

Tue Oct 4 11:56:08 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Nog even terugkomende op Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>,
>Marc, er is helemaal geen tegenstelling tussen sociaal-liberaal en vrij-
>zinnig-democratisch.

 How about this...

 --> Bij het 'VVD-liberalisme' staat de eigen vrijheid centraal en bij het
     'sociaal-liberalisme' dat de radicale vleugel van D66 de burger meent
     te moeten opleggen staat de vrijheid van de ander centraal. Maar het
     draait hoe dan ook om het vrijheidsbegrip.
 --> Bij de vrijzinnig democratie draait het om geen enkel begrip - en dus
     ook niet om de vrijheid.

 Dat lijkt mij de mooiste manier om een inhoudelijk onderscheid (het formele
 gaf ik al), aan te geven.

 Ik vond dat Wouter Bos bij de APB een heel sterk punt maakte (ik refereerde
 er hier al eerder aan) dat mensen ook de vrijheid moeten hebben om niet te
 hoeven kiezen. Hij had het over het zorgstelsel, maar hetzelfde gaat op voor
 al die vreemde liberalistische keuzes die we momenteel gedwongen worden om
 te maken: 'van wie betrekken we ons gas en electra', 'hoe ontvangen we radio
 en TV', 'hoe bellen en internetten we' en daar komen binnenkort spannende
 keuzes bij als 'wiens drinkwater drinken we', 'van welke school word ik
 lid' en misschien komt het ooit nog van (liberalen staan ongetwijfeld te
 popelen) 'bij wie gaan we op het toilet'.

 Volkomen kutkeuzes die alleen maar het fiasco van het liberalisme tonen.
 Schijndemocratie waarvan een mens verlost wenst te zijn.