'Vrijzinnig democratie' vs. 'sociaalliberalisme' (was: positie patienten, was DBC's, was: verzinsel)

Tue Oct 4 09:28:29 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>Het grote linkse misverstand, dat voorzieningen tot in eeuwigheid (...)
>beetje lenen van de volgende generatie... Daarom lopen sociaaldemocraten
>ook altijd weg als het moeilijk wordt.

 Bertus, je kan je eigen standpunt toch niet legitimeren met een - ook nog
 eens: ondersteld - standpunt van een ander ? Laat het aan die ander over
 om z'n eigen standpunt te formuleren en concentreer je liever op de eigen
 stellingname.

 Kennelijk ben je zeer teleurgesteld in de PvdA tijdens Paars. Maar daar
 had je dus *toen* wat aan moeten doen (ik ben op deze lijst destijds enorm
 tekeer gegaan tegen de inertie van Paars), niet nu. Daarenboven heeft de
 PvdA geen antwoorden op de hervormingen van de coalitie; als men de PvdA
 iets kan verwijten is dat ze slapende rijk wordt, niet dat ze iets doet
 waar men tegen zou kunnen zijn.

 Op dit moment speelt binnen D66 het conflict vrijzinnig democratie vs.
 sociaal-liberalisme, dus de reden waarom D66 ooit werd opgericht vs. wat
 velen (ik ook) zien als de teloorgang van de partij. Dat conflict dreigt
 uit te lopen op een 'sociaal-liberaal' manifest en dus, met dank aan 'Op-
 schudding' en het COC (waarom dat er steeds bijgehaald wordt is mij echt
 een raadsel, gisteren stond de website van D66 opnieuw in het kader van
 de eeuwige homostrijd van onze partij tegen de boze buitenwereld) op het
 electorale einde van D66.

 Het lijkt mij zaak dat iemand in jouw positie daar nu eens openlijk een
 standpunt over formuleert. Volgens mij is degene die D66 opnieuw een
 vrijzinnig democratisch gezicht weet te geven de nieuwe leider van D66.

 Dittrich valt dus af (want: SL-manifest), de D66-bewindsleiden vallen af
 (want: afgebrand in ongeloofwaardig kabinet). Het is dus belangrijk dat
 anderen in D66, waaronder Kamerleden, hom of kuit geven. Ik moet er niet
 aan denken dat 'Kortzichtje' Van der Laan de nieuwe partijleider wordt
 (dat Europese gedweep bij standpunt.nl gisteren was weer uiterst schade-
 lijk), dan is het meteen afgelopen.

 Kortom, vergeet het conflict 'hervormingen' vs. 'sociaal-democratie' en
 spreek je uit over het conflict 'vrijzinnig democratie' vs. 'sociaal-
 liberalisme' in D66...