Jonge democraten tegen Vrijheid van vakvereniging, voor fascisme

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 1 00:41:02 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Binnen de vakbond zelf is inderdaad wel degelijk sprake van democratie.
> Wat de JD aankaart is dat die vakbonden ook namens niet-leden gaan
> onderhandelen en beslissen over zaken als pensioenen.

Voor al die broekjes die geen internet hebben ....

http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_rubriek&rubriek_id=140001
cao.szw.nl

"
Het verzoek om algemeen verbindend verklaring

Partijen die met elkaar een bedrijfstak-CAO zijn overeengekomen kunnen
bij de directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving (UAW) een
verzoek indienen om bepalingen van hun CAO algemeen verbindend te
verklaren voor de bedrijfstak. Door algemeen verbindend verklaring
gelden de CAO-bepalingen in beginsel voor alle werkgevers en werknemers
in de betreffende bedrijfstak voor zover zij werkzaamheden verrichten
die vallen binnen de werkingssfeer.
"

> Maar aangezien vaak maar een minderheid van de werknemers van een bedrijf
> lid is van een bond zit daar nog steeds een democratisch gebrek.

Onzin dus. Sterker, men houdt zelfs rekening met anderen. Men profiteert
zelfs mee. Zelfs die dwaze JD-ers.

> Een
> levensgroot democratisch gebrek als je het mij vraagt en ik vind het dus
> heel goed dat de JD dit onderwerp ter discussie stelt.

Nog grotere onzin dus. Er is geen democratisch gebrek. Wel een
desintresse voor het onderwerp waar het de precieze werking betreft.

Bovendien vanuit een luxe positie (met de poten op tafel hoogst
waarschijnlijk, met een domme sigaar in de bek, en een fles wijn)
en dus vanuit reeds verworven en zwaar bevochten rechten, er volop van
genietend.

> Ik had uit eerdere berichten niet begrepen dat men ervoor zou zijn om
> vrijheid van vakvereniging af te schaffen. Dat zou wel een reuze-radicaal
> en m.i. zeer ongewenste stap zijn. Ik geloof dat eerlijk gezegd dus ook
> niet zo dat dit is wat ze willen. Een nationale OR zie ik trouwens niet zo
> zitten.
>
> Wat die pensioenen betreft vind ik het JD-voorstel nog errug braaf
> trouwens.

Vertel ....

> Een radicaler en naar mijn mening beter idee lijkt het me om ieder vrij te
> laten zelf zijn pensioen te regelen. (Wel uiteraard verplicht sparen voor
> een soort AOW).

Vrij, maar wel verplicht. Klinkt niet gek !!! Of juist wel?

> Wie wil kan samen met de bond inkopen. Het lijkt me dan
> verstandig om de heren en dames bobo's eens te laten shoppen bij een
> aantal pensioenfondsen en die eens met elkaar te laten concurreren in
> plaats van de al genoemde corrupte gedwongen winkelnering.

Die democratisch besloten corrupte gedwongen winkelnering, bedoel je?

Henk Elegeert