Fundamentalistische atheisten: ChristenUnie prefereert moslims boven D66

Wed Nov 30 08:41:11 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Novum,
>D66 zou een 'religieuze, dogmatische kruistocht' voeren.

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,
>Dat blijkt nergens uit.

 Ik denk zelf dat het wel waar is - vooral als men van buiten door
 een andere - religieuze - bril naar D66 kijkt (maar dat is natuurlijk
 altijd zo).

 D66 is hard bezig van identiteit te wijzigen; naast sociaal-liberalisme
 en filosofie is fundamentalistisch atheisme de derde zuil waarop het
 nieuwe (D66-vreemde) gedachtengoed rust. Dit is de bagage van Van der
 Laan en haar Opschudders. Het was er al voordat AHA zich meldde maar
 sluit daar naadloos op aan.

 Novum,
>De ChristenUnie ergert zich aan de discussie in de Tweede Kamer over
>moslims.

 Henk,
>AHA zit bij de VVD, weet de ChristenUnie dat niet. En sinds wanneer is
>D66 ten volle verantwoordelijk voor de discussie in de TK over moslims?

 Probleem is dat AHA bij geen partij zo populair zij als bij D66. Dat
 is de ellende met die identiteitscrisis van ons.

 D66 wordt almaar harder. Het zou goed zijn als de partij zich minder
 radicaal, minder *secte-achtig*, zou gaan opstellen. Een partij moet
 aansluiting vinden (en dus: zoeken) bij mensen die er een andere over-
 tuiging op nahouden (afgezien van dat de overtuiging die D66 steeds
 radicaler begint uit te dragen, niet deugt).

 Vandaar dat ik hier regelmatig mag wijzen op het indeterminisme. Dat
 gaat exact de andere kant op dan onze afglijdende partij. D66 heeft
 in het geheel geen zuilen nodig. De stellingname van D66 is in hoge
 mate immaterieel - en ook dat is fout. Temeer daar steeds meer mensen
 in materieel opzicht ernstig tekort komen (en temeer daar D66 uiter-
 aard een materialistische partij behoort te zijn, geen idealistische).