levensbeschouwing > Fundamentalistische atheisten

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Nov 28 21:31:33 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Nov 28, 2005 at 08:17:41PM +0100, e. ouwehand1 wrote:

> ik weet niet wat er in van dale staat, want dAt is me een duur boek.
> maar wat is er mis met:
>
> "iemands beoordeling en opvatting van het bestaan"
> bron: Koenen Handwoordenboek der Nederlandse Taal

Gelukkig was ik een maand geleden jarig en bekwam zo de Van Dale 14
zonder zelf in de buidel te tasten :-)
Hoedanook: Het handwoordenboek is gewoon via vandale.nl doorzoekbaar.
Voor levensbeschouwing vind je daar:

papageno:/users/henk 602% gnuvd levensbeschouwing
`le|vens|be|schou|wing (de ~ (v.))
1 opvatting omtrent het leven, zijn waarde en wezen => filosofie,
levensfilosofie, levensvisie, wereldbeschouwing

En Marc: Nee, Van Dale is niet heilig. Maar zinvol communiceren vraagt
enige overeenstemmig inzake begrippen en Van Dale analyseert op gedegen
wijze de gangbare betekenis van begrippen binnen de spraakmakende gemeente.
Dat jij graag je geheel eigen invullingen hanteert, staat je natuurlijk
vrij maar het mag dan niet verbazen dat je niet verstaan wordt.
Binnen het filosofische discours is het daarenboven gebruikelijk
begrippen duidelijk te definieren alvorens met stellingen te strooien.
Maar zoals wij allen weten doe jij niet aan filosofie, zoals je recent
hier uiteenzette in een hilarisch stuk wat uit pure filosofie (zij het
slechte) bestond.  Baron von Münchhausen was er niets bij.

Voor de liefhebbers nog wat lemma's:

papageno:/users/henk 606% gnuvd scharrelei
`schar|rel|ei (het ~)
1 ei van een scharrelkip
papageno:/users/henk 607% gnuvd scharrelkip
`schar|rel|kip (de ~ (v.))
1 kip die los rondloopt, die scharrelt
papageno:/users/henk 608% gnuvd splijtzwam
`splijt|zwam (de ~)
1 oorzaak van verdeeldheid
papageno:/users/henk 609% gnuvd oorzaak
`oor|zaak (de ~ (v.), -zaken)
1 omstandigheid die noodzakelijk en voldoende is om een zeker gevolg te
hebben <=> gevolg
papageno:/users/henk 610% gnuvd apekool
`ape|kool (de ~)
1 [inf.] onzin

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |