Fundamentalistische atheisten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Nov 27 13:27:54 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
  >  Mensen die in God geloven op 1 lijn stellen met radicale religeuzen
>  is net zo raar om gewone atheisten op 1 lijn stellen met fundamen-
>  talistische atheisten. Zoiets is trouwens discriminatie.
>
>  Voor wie het niet weet: een atheist is iemand die niet gelooft dat
>  er een God is - een fundamentalistische atheist is iemand die niet
>  in God gelooft.

Volgens mij:
een atheist is iemand die niet gelooft dat er een God is - een
fundamentalistische atheist is iemand die niet gelooft dat er een God is.

Hoe wil je immers fundamenteler worden ?

Dus ook:
en atheist is iemand die niet in God gelooft - een fundamentalistische
atheist is iemand die niet in God gelooft.

Maar strikt genomen bestaat er dus helemaal niet zoiets als een
fundamentalistische atheist. Immers, er ligt hier geen 'leer' aan
tengrondslag die je de mogelijkheid geeft/biedt volgens (eigen)
interpretatie te handelen/denken.

Het is een onnozelheid van Rouvoet die zijn wereld projecteert op
iedereen uitgaande van zijn eigen wereld(beeld). Deze fundamentalist
hoeft wat mij betreft echt niet meer voor die titel
(politicus-van-het-jaar) in aanmerking te komen. Hij is immers zelfs
niet in staat een andere wereld voor werkelijk te nemen, laat staan serieus.

Wat mij betreft vergist ook Henk van Lingen zich die voor de werkelijke
betekenis terug grijpt naar de (de vergissing in de) dikke van Dale en
daarin 'levensbeschouwing' aantreft. Mij lijkt dat ongeveer hetzelfde
als wat Rouvoet hier doet, nl. een projectie van het eigenwereldbeeld,
want met 'levensbeschouwing' heeft dat niets uit te staan.
Heb dat altijd al een hele rare constructie gevonden.

Hoezo immers, 'levensbeschouwing' ?

Henk Elegeert