Fundamentalistische atheisten

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Nov 27 12:50:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, Nov 27, 2005 at 11:52:36AM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Een interessant fenomeen trouwens, dat fundamentalistische atheisme.
>
>  Velen beleven hun atheisme als een geloof.

Atheisme is een geloof.

>  Voor wie het niet weet: een atheist is iemand die niet gelooft dat
>  er een God is - een fundamentalistische atheist is iemand die niet
>  in God gelooft.

(staat hier niet hetzelfde?)

Ik geloof dat we je jaren terug hier al hebben gewezen op je
theologische begripsverwarring. Maar nog maar eens:

Een atheist is iemand die gelooft dat god niet bestaat. Een
fundamentalistische atheist zou ik iemand willen noemen die die
opvatting evangeliseert of tot leidend staatkundig principe wenst
te verheffen (Lousewies c.s.?).

Van Dale zegt:

prospero:/home/henk 567% gnuvd atheisme
athe`ï|me (het ~)
1 levensbeschouwing die uitgaat van niet-bestaan of niet-bestaanbaarheid
van een god

Duidelijk? Als jij je atheist noemt, hanteer je een levensbeschouwing.
Wanneer je een levensbeschouwing hanteert heb je een mening. Maar jij
stelt altijd geen meningen te hebben? Sterkte.

Uw agnost,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |