(was iets mals over een splijtzwamscore of zo)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Nov 27 01:00:12 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Erik,

goed betoog, maar ik ben het toch niet met je eens dat het liberaler en minder paternalistisch zou zijn om slechts
'neutrale scholen' te financieren.  Ik ben wel voor drastische
wijzigingen, maar zoek die eerder in het 'empoweren' van de ouders,
kinderen en leerkrachten, dan in het eenheidsworsterig opleggen
vanuit Zoetermeer. Niet dat het daar per definitie naar toe zou
moeten gaan als slechts 'neutraal' onderwijs aangeboden mag worden,
maar het is wel waarschijnlijk. Overigens, die geerfde
bestuursculturen van de verzuilde samenleving bestaan nog steeds.
Nog steeds staat de
individuele burger en de leerkracht niet centraal. Dat moet
aangepakt worden. Geef de macht aan de belangrijkste stakeholders.
Diversiteit is een goede zaak, zeker ook in het onderwijs. Een
praktische vertaling zou een vouchersysteem zijn.

En ja, dat betekent dat de overheid minder grip zal hebben op de
keuzes die de burgers maken. En dat beschouw ik als positief. Omdat
ik minder bang ben voor de keuzes van burgers dan voor het
verstikken van een leeromgeving door de overheid.

En of er dan scholen op Islamitische grondslag worden opgericht? Ja
natuurlijk. Is in de VS heel normaal, voor allerlei godsdiensten en
andere levensovertuigingen. Ook 'homeschooling' komt vrij veel
voor. Soms voor een klein groepje kinderen georganiseerd door de
gezamelijke ouders. Is dat slecht? Lijkt me niet. Ik heb in
Berkeley hele positieve voorbeelden gezien. De diversiteit is groot
en voor mijn eigen kinderen zijn de meeste concepten
onaanvaardbaar, maar er zitten ook uiterst interessante tussen en
daar gaat het om. In de VS is het
slechts weggelegd voor diegenen met voldoende geld en/of vrije
tijd, vanwege hun grondwetartikeltjes, maar het uitgangspunt zelf van vrijheid blijheid in het
bepalen van de beste weg voor jezelf en vooral ook je kinderen
spreekt me zeer aan.

En moeten we de stakeholders maar niet die macht geven, omdat het
anders mis zou kunnen gaan met onze Islamitische medelanders. Nou
nee zou ik zeggen. We gaan onze vrijheid toch niet opofferen om een specifieke groep immigranten
makkelijker bij te kunnen sturen? In Nederland wordt de
oplossing veel te vaak bij de overheid gezocht. Er gaat iets fout
of dreigt iets fout te gaan, dus de overheid moet gaan verbieden of
bijsturen. En dat dooft veel creativiteit. Met alle gevolgen van
dien.

De oplossing ligt wat mij betreft primair ook bij de migranten bij het empoweren van de burgers. De vrijheid en invloed voor alle burgers vergroten. Echte ontzuiling dus.

En wat er dan met Art. 23 moet gebeuren en helemaal waarom dat artikel er
ooit is gekomen, vind ik minder interessant. Als de vrijheid van
onderwijs, zoals hierboven geschetst, maar mogelijk wordt.

Groeten,
Mark Giebels