(was iets mals over een splijtzwamscore of zo)

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Sat Nov 26 14:09:16 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg heeft op zaterdag, 26 nov 2005 om 13:38
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Inhoudelijk sterk heb ik meen ik niet gezegd. Gelijk aan
> haar zijde; ja in dit geval zonder meer. Vind ik.
> Dat art. 23 is helemaal geen liberale verworvenheid.
> Dat is er gekomen omdat de christenhonden door de
> overheid gefinancierd bijzonder onderwijs wilden

ROFLOL, ik deel je ongenuanccerdheid vanmorgen.
maar ik ben dan ook niet een christenbitch. ;)

> En het is gewoon een feit dat dat de integratie fors
> belemmert;

ik denk dat ' en 'zwarte scholen' in 'zwarte wijken' een groter
negatief effect op de integratie hebben, maar ik heb geen onderzoek
gedaan. herinner me de discussie in de usa in de jaren 60. daar kennen
ze geen artikel 23.

>  allerlei lieden die toch al moeite hebben
> met de normen en waarden van dit land sturen hun
> kinderen naar overheidsgesubsidieerde achterlijkheid.
> (Niet alleen moslims, overigens.)

LOL, zolang je target maar de achterlijkheid van de gelovigen in een
monotheïstische god (m) is, lach ik met je mee.

> Maar ja, dat mag je in dit land niet zeggen, want dan
> zakt de coalitie in elkaar.

je mag het best zeggen hoor.
als je het maar smaakvol doet
en niet te expliciet, zodat het rapaille het kan begrijpen. ;)

> Ja, ze lijkt wat dat betreft sterk op opa Fluks. :-)

nog meer LOL, ;)

> Ik zou zeggen: als de overheid het onderwijs
> financiert, prima, maar dan neutraal onderwijs, met
> godsdienstles op school waarbij alle godsdiensten
> plus het humanisme aan bod komen.

prima, zullen we een partijtje oprichten?
krijgen we wel een zeteltje of drie op schat ik, dan kunnen we op de
wip in een nieuw paars-groen kabinet, en wie weet,
jij mag in de fractie, ik wil niet, ben uitge-actievoerd.

> Als je neutraal onderwijs hebt is er geen reden
> meer om je kinderen naar een specifieke school
> te sturen. Neutrale scholen bevorderen dus de
> cohesie in een buurt; de kinderen uit de buurt
> gaan naar de school in de buurt, de ouders uit
> die buurt hebben met elkaar te maken etc.

weg met arikel 23 in de huidige vorm

montessori, dalton, jenaplan, nieuw leren, mag/moet blijven

> En de kinderen krijgen onderwijs over allerlei
> levensbeschouwingen en kunnen hopelijk een wat
> vrijere keuze maken; in plaats van een door hun
> vader al helemaal uitgestippeld traject af te lopen
> in hun eigen zuil.

op zo'n school 'stond' ik 24 jaar lang. heet een samenwerkingsschool.

> Er wordt op dit moment in de Amsterdamse wijk
> de Baarsjes geprobeerd om een zwarte school
> weer van kleur te laten verschieten; ik vind dat
> een uitstekend plan, maar de initiatiefnemers
> krijgen uit de politiek vrijwel geen steun.
> Bijzonder onderwijs blijkt al net zo'n taboe als de
> hypotheekrenteaftrek.

klopt
de aanhang is christelijk, taai, goed georganiseerd, maar kalft
hopelijk af.

> Volgens mij streeft ze niet naar een verbod van de
> islam. Maar ik ben geen Ayaan-exegeet; dus wellicht
> kan opa Fluks hier zijn dwalend licht eens over laten
> schijnen. ;-)

ja, doet u maar, eerbiedwaardige. ;)

> Nou, een wisselwerking is er toch wel. Maar het is
> niet *de* oorzaak, dat ben ik met je eens. Ik denk
> dat demografische factoren veel belangrijker zijn.
> Moslims vormen overwegend grote en jonge gezinnen;
> het is dus onvermijdelijk dat die groep in hun cohort
> domineert.

en vergeet niet: voor 'jongeren' lees 'jongens'

>  En daar komt bij dat in de Nederlandse
> samenleving veel minder opwaartse mobiliteit mogelijk
> is dan wij graag pretenderen. Het gros van de jonge
> moslims groeit dus op in een situatie van hevige
> concurrentie om schaarse en slechte baantjes, met
> alle frustraties van dien.

yep helaas

> Die weg loopt dood, omdat deze samenleving al is ontzuild.

leve de secularisatie en de ontzuiling
met als enig kanttekeningetje dat we iets zullen moeten verzinnen om de
opboeding van die jongens te ondersteunen, anders groeien ze op voor
galg en rad
misschien moeten we de galg en het rad maar uit de mottenballen halen?
;)
voordat een christelijke minister van justitie dat doet? ;)

> Ja, dat ben ik met je eens; dat is niet verstandig.
> Of je er de extremisten mee in de kaart speelt
> weet ik niet. Je geeft ze een excuus, dat is waar.
> Maar hebben ze een excuus nodig om radicaal te
> zijn?

nee, dat denk ik niet, maar een goed excuus dat dat deel van de
bevolking kan volgen helpt imo wel.
is misschien de strategische overweging om god a aan te roepen tijdens
het gooien met de molotovcovktails? ;)
of werkt dat contraproductief?
ik weet het niet, heb geen christelijke ogen en oren.

> Ik begrijp het probleem wel hoor. Als ze de kant van Hirsi
> Ali kiezen stort de coalitie in elkaar. Maar dat heeft niets
> met liberalisme te maken, dat is realpolitik.

hè heerlijk, een verstandig woord.
ik begon aan deze lijst te wanhopen, maar ik blijf nog een poosje. :)

weg met artikel 23 in deze vorm, jij mag ook in de kamer, jullie
vechten maar uit wie lijsttrekker wordt van onze op de wip partij in
groen-paarse coalitie. ;)

gr elma