Lijstjes (was: ASO=SO)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Nov 26 12:16:30 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Peilingen zijn peilingen. Overigens heb ik niet beweerd dat we de verkiezingen
zouden winnen, wel dat de strategie altijd is geweest om eerst te investeren
in moeilijk (maar noodzakelijk) beleid, om daar aan het eind van de periode
van te profiteren. Of dat lukt zullen we zien.

Op zich heb je gelijk: wat zou er gebeurd zijn met een pvda/cda kabinet.
Natuurlijk moeilijk te zeggen, men weet niet hoe zo'n coalitie zou hebben
gereageerd op aanhoudende recessie, of hoge olieprijzen en hogere
werkloosheid, en op hogere tekorten.

Maar het concept-akkoord tussen CDA en PvdA uit april 2003, en het optreden
van de PvdA sindsdien geven wel een aantal indicaties. Ik ga daar alleen geen
lijstje van maken, uw geheugen is goed genoeg. Grofweg: meer overheid, meer
uitkeringen, meer overheidsbanen, maar ook hogere tekorten, hogere lasten, het
maskeren van economische problemen en het uitstel van noodzakelijke
aanpassingen, geen Wet Werk en Bijstand, grofweg dezelfde WAO-aanpassingen, de
hele AWBZ naar de gemeenten, geen afschaffing van de vut, wel afschaffing van
het spaarloon, geen aandacht voor middeninkomens en dynamiek op de
arbeidsmarkt, geen nieuwe zorgverzekering, geen generaal pardon (de pvda als
regeringspartij was daar altijd tegen), gedwongen sterilisatie voor
gehandicapten, meer, véél meer regels, geen aanpassingen in de WW. Geen
investeringen in onderwijs en kennis (per saldo kende dat akkoord een
bezuiniging op onderwijs, vooral op het hoger onderwijs). Afschaffing van de
studiefinanciering. Alles inkomensafhankelijk. Handhaving van het lesgeld.

D66 en de VVD, Marc, zijn verschillende partijen, maar kunnen het op sommige
terreinen ook goed vinden. Vooral daar waar de VVD (echt) liberaal en
vrijzinnig wil zijn. Op andere punten in het geheel niet. Dus de scherpe
tegenstelling tussen vvd en D66 zoals jij die schetst bestaat niet, er zijn
minstens zo vaak scherpe tegenstellingen met het CDA, zo niet vaker.