Energie-nota blijkt ramp

Sat Nov 26 11:10:33 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Net de jaarlijkse energie-nota gehad. Die viel flink tegen (2 maanden
bijbetalen). Hoewel m'n verbruik voor electra en gas omlaag ging met
3% en 13%, ging m'n rekening met 18% omhoog. Brinkhorst beloofde de
burger iets geheel anders. Okee, ik wist al dat het allemaal onzin was
- maar nu staat het dus op de jaarafrekening.

* Volgens Nuon is 52% van de electriciteitsprijs en 40% van de gasprijs
  belasting. Daar komt de BTW nog eens overheen (men betaalt dus BTW
  over de belasting). Daar valt dus wel wat aan te doen.
* De cijfers suggereren dat de staat meer belastingcenten opstijkt omdat
  de energieprijs stijgt. Als dat zo is (ik ben daar niet zeker van), dan
  valt ook daar wel iets aan te doen.
* Ik zie niet in waarom de andere kosten zouden stijgen als de energieprijs
  omhoog gaat.