VVD-splijtzwamscore AHA (2)

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri Nov 25 19:38:47 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels heeft op vrijdag, 25 nov 2005 om 17:42 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ben het met je kritiek op Marc eens Erik, maar ben je nou echt van
> mening dat Hirsi Ali inhoudelijk sterk is of zelfs 'het gelijk aan
> haar zijde heeft'? Ik vind haar vooral een conflict opzoekende
> schreeuwerd die arrogant haar radicale mening verkondigt en niet open
> staat voor debat. Immers, iedereen die het niet met haar eens is wordt
> niet inhoudelijk door haar van repliek gediend, maar gekwalificeerd
> als inwoner van het land van ooit.

in dit geval één vvd politicus?

> Inhoudelijk dan maar. Hirsi Ali ziet de Islam als primaire oorzaak van
> alle problemen.

voor zover de islam als ideologisch excuus wordt gebruikt voor misdadig
gedrag?

>  Zowel in Nederland als daarbuiten. Daarom kiest ze niet voor
> liberalisering binnen die religie

dat zou fijn zijn als het gebeurde, en het gebeurt ook wel.
maar de overlast die jonge mannen van noord afrikaanse voorouders
veroorzaken onder het aanroepen van hun oppergod vraagt om een antwoord?
het antwoord zou ik anders verwoorden dan hirsi ali, maar je begrijpt
misschien wat ik bedoel?

>  maar voor het bestrijden ervan. Vandaar het verbieden van
> Islamitische scholen. Vandaar het verbod op hoofddoekjes.

ze is een aanhanger van het franse model.
ik ben dat niet
de franse geschiedenis is een andere dan de nederlandse

>   Als de Islam wordt verboden komt het allemaal wel goed, lijkt ze te
> denken. Volgens mij wordt het verschijnsel van radicaliserende
> allochtone jongeren helemaal niet door de Islam veroorzaakt, het is
> slechts de gemakkelijkste, zo je wilt, meest logische weg voor die
> radicaliserende jongeren.

ben ik met je eens

>  En hoe meer anti-Islamitische geluiden er uit de Nederlandse
> samenleving komen, hoe meer die radicale Islam een aantrekkelijke
> vluchtheuvel wordt. Zie de parallel met het disaster in Irak. Door het
> kwaad ontactisch te bestrijden is en wordt er juist meer kwaad
> gekweekt.

ben ik met je eens

> Tevens is ze het met de grootste extremisten uit de moslimwereld eens
> dat de 'ware Islam' onverdraagzaam is. Ze valt daarmee iedere
> moslimintellectueel af die vecht voor een meer liberale Islam. Voor
> haar bestaat er slechts een keuze tussen niet of fundamentalistisch in
> Allah geloven. Ik geef toe dat er een schrijnend gebrek is aan
> liberale intellectuelen in de moslimwereld, maar dat constaterende kun
> je er beter voor kiezen die gematigden actief te steunen, dan een
> hetze tegen de religie te voeren. Nogmaals, daarmee speel je de
> extremisten juist in de kaart.

ben ik alweer met je eens

> Verder zegt ze te strijden voor de emancipatie van de onderdrukten in
> de Islam, maar zoekt ze haar oplossingen in paternalistische
> maatregelen.

als we in nederland genoeg tijd hebben om het anders te doen zal je me
aan je zijde vinden. ;)

>  Daar heb ik als vrijzinnig democraat per definitie moeite mee.
>
> Zoals ik dus ook al eerder zei, ze is een uitstekende actievoerder. Ze
> kan uitstekend agenderen. Maar ik vind haar niet sterk en zeker niet
> liberaal als politicus.

ze heeft één issue, en dat maakt een politicus kwetsbaar

> Wat dat betreft heeft Wiegel wat mij betreft wel degelijk het gelijk
> aan zijn zijde in dit ruzietje.

wiegel gelijk? dAt nooit. ;)

gr elma, die altijd als ik het woord 'jongeren' in mijn krant lees, dat
vervang door: jonge mannen. dat helpt. ;)